Fordon

Landar plan - på 10 mils avstånd

Sätt kameror i flygledartornen och sköt flygledningen på distans. Försvarskoncernen Saab utvecklar teknik som kapar kostnader på mindre flygplatser. Nu testas konceptet på den ordinarie trafiken på Ängelholms flygplats.

Publicerad

Flygledare Eva Ellerstrand ser Dash 8an dyka upp över Hallandsåsen och ger klartecken för landning på Ängelholms flygplats. Precis som en vanlig dag på jobbet.

Fast hon sitter inte i flygledartornet i Ängelholm, utan i ett fönsterlöst rum på Malmö Airport, 100 kilometer därifrån.

I förra veckan startade försöken med ett helt nytt sätt att fjärrstyra flygtrafikledning. Tekniken, som har utvecklats av Saab i samarbete med Luftfartsverket, LFV, ska fram till påsk testas på alla typer av plan som startar och landar i Ängelholm.

Under hela testperioden övervakas trafiken även av flygledare i tornet i Ängelholm.

Den nya fjärrstyrningen kan kraftigt sänka kostnaderna för små och medelstora flygplatser.

I dag krävs sammanlagt minst fem-sex flygledare för att tornet ska kunna hållas öppet från tidig morgon till sen kväll trots att trafiken kan vara gles. Då blir det billigare att låta en central flygledning hantera flera flygplatser.

- Det här kan rädda mindre flygplatser som hotas av nedläggning, säger Kari Fält, projektledare på Saab.

Flygledarna som deltar i testet sitter i ett runt rum i en vanlig byggnad. En 360-graders vy projiceras på skärmväggarna.

Här syns allt som fångas av nio högupplösta kameror som sitter högst upp i det "riktiga" flygledartornet i Ängelholm.

Visst är bilden en aning grynig och lite ryckig, 20 bilder per sekund överförs. Men det ger ändå en viss närvarokänsla att se molnskuggor jaga över marken och flaggorna vaja i vinden. Att det blåser i Ängelholm avslöjas även av det brusande vindljud som spelas in av mikrofoner.

Eva Ellerstrand tycker att tekniken har fungerat bra i de tester som gjorts hittills med enstaka plan vid god sikt.

- Men man kan inte se flygplanen riktigt lika tidigt som i verkligheten, säger hon.

Än så länge rör det sig om en demo av konceptet som kallas ROT, Remotely Operated Tower.

För Saabs del återstår en hel del utvecklingsarbete innan tekniken blir en färdig produkt.

Bildåtergivningen i mörker måste exempelvis bli bättre, och kamerorna måste tåla regn och saltavlagringar. Ytterligare funktioner utvecklas nu i ett parallellt projekt.

Göran Lindqvist, som ansvarar för Luftfartsverkets medverkan i projektet, ser fram emot de uppgraderingar som ska installeras till hösten.

- Då kan det här bli ett riktigt genombrott, säger han.

Att tömma flygledartornen på personal låter kanske riskabelt säkerhetsmässigt. Men enligt Saab ska säkerheten faktiskt öka.

Man kan exempelvis registrera förändringar i bilden för att lättare upptäcka faror som kvarglömda verktyg på landningsbanan.

Vid en incident kan man i efterhand analysera vad som skedde tack vare en svart-låda-funktion. Och även små flygplatser kan få tillgång till avancerad flygledningsteknik som i dag enbart stora flygplatser har råd med.

Saabs Kari Fält känner inte till några konkurrenter som kommit lika långt, och företaget hoppas på en stor marknad för sin fjärrstyrda flygledning om några år. Enbart i Sverige finns mer 20 flygplatser som skulle passa för distansledning.

LFV tror också på metoden.

- Vi ser en stor potential. Det finns många länder som delar vårt problem: många torn med väldigt lite trafik, säger Thomas Allard, chef för flygtrafiktjänsten.

... men uppåt för flygplatsvigslar

I februari flög 1,9 miljoner passagerare från Luftfartsverkets flygplatser. Det är en minskning med 17 procent jämfört med samma månad i fjol. Mest rasar inrikesflyget, med hela 21 procent. Antalet passagerare minskar på alla Luftfartsverkets flygplatser.

523 par växlade ringar på Arlanda under 2008, en ökning med 6 procent. En nyhet i år är att man kan få gifta sig i flygtrafikledningstornet. Den som önskar kan sedan tillbringa bröllopsnatten i en riktig jumbojet.