Laddhybriden optimeras tusen gånger snabbare vid Chalmers

2015-04-23 14:49  

Beräkningstiden för att ta fram den ekonomiskt mest optimala laddhybriden kan göras mer än tusen gånger snabbare med en ny metod från Chalmers.

När en laddhybridbil konstrueras måste en avvägning göras mellan de dyrare komponenterna jämfört med en bil med endast förbränningsmotor, och den bränslebesparing som hybriddriften innebär.

Beräkningarna görs utifrån långa körcykler. Ofta analyseras bränsleeffektiviteten för en månads körning sekund för sekund, och miljoner variabler beräknas.

Men forskare vid Chalmers har tagit fram en metod som ska göra det lättare för bilkonstruktören att beräkna lägsta kostnad med hänsyn till både tillverkning och drift.

Mitra Pourabdollah beskriver metoden i sin doktorsavhandling. Den lösning hon presenterar är en så kallad konvex optimeringsalgoritm. Den fungerar som ett verktyg där man för in olika parametrar som kan påverka kostnaderna för laddhybriden.

Med metoden ska konstruktionsprocessen gå 20 gånger snabbare än idag. I extrema fall kan beräkningar som skulle ta tusen timmar klaras av på en halvtimme.

- När man sparar så mycket tid i detta led hinner man i stället titta på andra aspekter på designen av drivlinan och få ett bredare perspektiv, säger Mitra Pourabdollah.

Det var hennes kolleger Nikolce Murgovski och Lars Johannesson Mårdh som först kom på idén att använda konvex optimering på en komplex fordonsmodell, och började utveckla en metod för laddhybridbussar. Sedan har Mitra Pourabdollah studera hur metoden kan används för personbilar

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt