Fordon

Laddhybrid med diesel drar tyngsta lasset

Från att tidigare ha legat efter i utvecklingen av bränslesnåla bilar tar Volvo ett jättekliv med lanseringen av en laddhybrid med dieselmotor inom tre år.

Publicerad

Det rör sig inte om någon futuristisk framtidsbil, utan en större familjebil som kan bli poppis som tjänstebil.

Förbrukningen vid blandad körning beräknas till 1,9 liter per 100 kilometer (49 g CO²/km). Vid kortare sträckor släpper bilen inte ut någon koldioxid, förutsatt att man tankar grön el. På långfärder blir utsläppen en bra bit över 100 gram, eftersom bilen då huvudsakligen går på dieselolja.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här