Fordon

Laddhybrid blir billigast

Modulsystemet gör att laddhybriden ser ut som en vanlig buss. Foto: Volvo Bus

Volvos laddhybridbussar testas nu i stadstrafik i Göteborg. Tre bussar går på linje 60 och snabbladdas vid ändhållplatserna. Nästan hela sträckan går på ren el. Om två år är bussarna på marknaden. Efter fem år i trafik är laddhybriden billigare än en diesel.

Publicerad

Sex minuter. Så lång tid tar det att trycka tillräckligt med energi i batteripaketet för att bussen ska kunna köra sju kilometer på ren el. Laddning­en sker med 100 kW via strömavtagare på taket.

– De flesta busslinjer i städer är omkring en mil. På den sträckan sparar vi 80 procent diesel. Den rena energibesparingen blir 60 procent, säger Ulf Gustafsson på Volvo Bussar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här