Fordon

Laddar induktivt och håller stilen

Att ladda elbilar med sladd kan både vara tidsödande och smutsigt. Kraftfull induktionsladdning testas av både Daimler och Porsche.

Publicerad

Inom projektet Bipolplus i sydvästra Tyskland ska under 36 månader ett projekt testas med kraftfull induktiv snabbladdning av elbilar.

Utgångspunkten är att laddning av batterier i elbilar oftast är tidsödande och smutsigt. Elsystemet i hemmet sätter en gräns för hur snabbt batterierna kan laddas, oftast får man räkna med mellan fem och åtta timmar. Dessutom kan hanteringen av sladdar bli ett smutsigt jobb när väderleken inte är den bästa.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här