Målet är att kartlägga brandutvecklingen och att undersöka hur man kan genomföra räddningsaktioner i trånga tunnlar efter bomber och bränder. Ett första mindre test sker nu på onsdag, och de närmaste veckorna väntar två fullskaliga experiment med bränder samt ett med en explosion.
- Vi kommer att mäta hur fort branden utvecklas, hur stor den blir, hur den sprids och hur varmt det blir. Det är genom den här typen av test vi kan ta reda på hur till exempel utrymning, tunnelskydd och räddningsinsatser bäst ska utformas, säger Anders Lönnermark på Sveriges tekniska forskningsinstitut SP i ett uttalande.
Projektets huvudaktörer är Mälardalens högskola, SP, Lunds tekniska högskola och Storstockholms brandförsvar. Dessutom deltar Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, Högskolan i Gävle, Försvarshögskolan, Fortifikationsverket och Stockholms Lokaltrafik, SL, som även bidrar med tåg.
Enligt arrangörerna är projektet världsunikt.
- Fullskaleförsöken är resurskrävande och få försök på tunnelbanevagnar har utförts internationellt, säger Anders Lönnermark.
Bränder under mark kan få betydligt allvarligare konsekvenser än en brand ute i det fria. Tunnelns tak tvingar eldslågorna att vika av och flammor, brandgaser och värme från det uppvärmda taket strålar mot personer och föremål i tunneln. Heta, giftiga brandgaser följer tunnelröret och kan skada eller döda personer i tunneln eller på underjordiska stationer.
Fakta: 16 olyckor under mark
1987-11-18 - Brand på tunnelbanestation, Kings Cross, London, England
1994-12-10 - Brand i tåg, Eurotunnel, England – Frankrike
1995-10-28 - Brand i tunnelbana, Baku, Azerbajdzjan
1997-06-02 - Brand i tunnelbana, T-centralen, Stockholm, Sverige
2000-11-11 - Brand i bergbana, Kaprun, Österrike
2003-02-18 - Brand i tunnelbana, Daegu, Sydkorea
2004-02-07 - Explosion, tunnelbana, Moskva, Ryssland
2004-03-11 - Explosion, Tåg, Madrid, Spanien
2005-05-16 - Brand i tunnelbana, Rinkeby, Stockholm, Sverige
2005-07-07 - Explosioner, masstransportsystem, London, England
2005-09-07 - Brand i tunnelbana, Simplon, Paris, Frankrike
2006-03-24 - Brand under byggnation, Björnböletunneln, Sverige
2008-09-11 - Brand i tåg, Eurotunnel, England – Frankrike
2009-09-05 - Brand i arbetståg, Citybanan, T-centralen Stockholm, Sverige
2010-03-29 - Explosion, tunnelbana, Moskva, Ryssland
2011-06-16 - Brand i tåg, Bergenbanan, Ulvik, Norge
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.