Fordon

Ladda elbilen trådlöst

Delphi, en amerikansk underleverantör till fordonsbranschen ska tillsammans med teknikutvecklingsbolaget Witricity utveckla en trådlös laddstation för elbilar.

Publicerad

Tanken är att bilen ska kunna parkera ovanför en laddningsplatta där ström induceras till en mottagande platta under bilen.
Tekniken bygger på att sändarens och mottagarens magnetfält är i resonans med varandra.

 
Enligt Delphi ska tekniken kunna användas på elbilar som går i produktion 2014 eller 2015.

Fördelarna med trådlös laddning är enligt de båda företaget är att det är bekvämt, bilägaren behöver inte komma ihåg att stoppa in en sladd för att ladda bilen.


Systemet klarar i dag att överföra en effekt på 3 300 W. Förlusterna vid överföringen uppges till 5 procent.


Företaget Witricity är en avknoppning från det amerikanska universitetet MIT. Företaget fick stor uppmärksamhet för tre år sedan när man demonstrerade hur en lampa på 60 watt kunde tändas på två meters avstånd med hjälp av trådlös elkraft.