70 procent av den energi som används för att tillverka en bil förbrukas vid lackeringen. Råvarubearbetningen slukar 19 procent och slutmonteringen 11 procent.
Lackeringen av en enda personbil förbrukar 1 MWh. En bilfabrik som tillverkar 150000 bilar om året förbrukar lika mycket energi som en stad med 100000 invånare, visar en genomgång som tyska ingenjörstidningen VDI-Nachrichten gjort.
Två av världens största tillverkare av lackeringsutrustning finns i Tyskland. Dürr är störst och Eisenmann näst störst. Båda finns i Stuttgart.
Och båda arbetar med att minska energiåtgången. Främst försöker man hitta metoder att inte behöva härda lacken i ugn och sedan kyla ner den, utan i ställa kunna använda uv-ljus.
Andra metoder för att minska energiåtgången är att belägga komponenter med folie. Dessutom kommer nya tillverkningsmaterial som kolfiber, plaster, aluminium och magnesium ställa andra krav på lackeringsarbetet i framtiden.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.