Fordon

Kvinnornas favoritbil

Mazda CX5 är exempel på en biltyp som attraherar kvinnliga kunder. Foto: Mazda

Små stadsjeepar, SUV, har seglat upp som favoriter när kvinnor köper bil visar en amerikansk undersökning.

Publicerad

Mellan åren 2010 och 2015 ökade försäljningen av små stadsjeepar till kvinnliga köpare med 34 procent. Försäljningen av samma biltyp till män ökade samma period endast med 22 procent, enligt undersökningsföretaget MaritzCX, rapporterar nyhetstjänsten Bloomberg.

När det gäller försäljningen av premiummodeller av denna biltyp till kvinnor var ökningen 177 procent. Av dessa kvinnor var 40 procent singlar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här