Fordon

Kvinnor löper 73 procent högre risk att skadas vid frontalkrock

Foto: Center for Applied Biomechanics, University of Virginia

Bilarna blir säkrare – samtidigt visar en studie från University of Virginia att kvinnor som bär säkerhetsbälte löper avsevärt högre risk för skador än män vid en frontalkollision.

Publicerad

Bilarnas krocksäkerhet har stadigt ökat under de senaste åren, inte minst på grund av att institutioner som Euro NCAP ständigt höjer ribban för vad som ger ett toppbetyg i deras utvärderingar. Men nu visar en studie gjord av Center for Applied Biomechanics vid University of Virginia att kvinnor som bär säkerhetsbälte vid en frontalkollision löper avsevärt större risk för att skadas än vad män gör.

Enligt forskarna är skaderisken vid en frontalkrock 73 procent högre för en bältad kvinna. Då har de vägt in faktorer som personens ålder, längd, kroppsmassa samt kollisionens intensitet och bilmodellens ålder. Den största skillnaden i risk handlar om skador i de nedre extremiteterna, tillsammans med andra typer av skador. Tyvärr har forskarna ännu inte lyckats lista ut vad det är som ger den stora skillnaden mellan könen. 

Kräver stor ansträngning

– Innan vi förstår de fundamentala biomekaniska faktorer som bidrar till den ökade risken för kvinnor så kommer våra möjligheter för att få bort riskgapet vara begränsade. Det här kommer kräva en stor ansträngning, och själv anser jag att the National Highway Traffic Safety Administration inte har de resurser som krävs för att åtgärda det här problemet, säger Jason Forman, forskare vid Center for Applied Biomechanics på universitetets hemsida.

Studien tittade på 23 000 frontalkrockar i USA med mer än 31 000 individer, som var i princip jämt fördelade mellan könen. I undersökningen ingick personer från 13 år och uppåt. Resultaten visar att kvinnor som är över 65 år lättare ådrar sig skador på bålen, förmodligen på grund av bröstkorgens ben blir skörare vid en högre ålder. Samtidigt har flera typer av skador blivit färre, bland annat skallfrakturer samt skador på ryggrad och mage. Studien har publicerats i tidskriften Traffic Injury Prevention.