Kunglig glans över norskt vätgasrally

2009-05-13 09:13  

Senare i dag rullar de 31 tävlande miljöbilarna i Vikingrallyt i mål i oljestaden Stavanger på den norska västkusten. Kronprins Haakon förgyllde tävlingen i sin vätgasdrivna Ford Focus.

Vikingrallyt startade i Oslo i måndags och slutar först i dag i Stavanger efter etappstopp och deltävlingar i Drammen, Kristiansand, Porsgrunn och Lyngdal.

Tävlingen går utefter den norska ”vätgasvägen” Hynor, där det nu sätts upp allt fler vätgasmackar. Den norska kronprinsen hängde bara med från Oslo till Drammen, när han var med och invigde en ny vätgasmack.

Hela jippot, som ska ses som en invigning av Hynor, avslutas på en del av den gamla Monte Carlo-stäckan mot Stavanger där Monte Carlo-rallyt startade 1931.

Senare i dag öppnar kronprins Haakon den 24:e upplagan av ”Electric, Fuel Cell and Hybrid Vehicle Symposium and Exhibition” som arrangeras av World Electric Vehicle Association.

Norge är ett av de elbilstätaste länderna i världen och man satsar nu också hårt på vätgasdrivna bilar, både med förbränningsmotor och bränslecellsdrivna elmotorer.

Hittills har fyra av planerade sju vätgasmackar installerats utefter Hynor, den norska delen av Scandinavian Hydrogen Highway, som går från Stavanger över Oslo, ned utefter den svenska västkusten och sedan över till Danmark.

Mackarna har byggts av Södertäljeföretag Aquagas och tyska Andreas Hofer. Trycket i vätgaspumpen ärr 700 bar när vätgasen tankas över till bilen.

Flera uppseendeväckande bilar deltar i Vikingrallyt, bland annat två eldrivna Tesla Roadsters och en vätgasdriven Mazda RX8 med Wankelmotor.

Bland de tävlande finns också en plug-in-Prius från Göteborgs gatukontor och Test Site Sweden. Den bilen körs av Matz Nettby och Tommy Jansson.

Se hela startfältet och de tävlande bilarna här.

Så gick det. Se rapporterna på Vikingrallyts hemsida.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt