Fordon

Kulturkrockarna är den största utmaningen

Att få ett instabilt flygplan utan förare och stjärtfena att flyga utan att synas har varit en barnlek jämfört med att få europeiska ingenjörer att förstå varandras processer och arbetssätt.

Publicerad

- Det är inte de stora tekniska utmaningarna som försenat Neuron. Dem har vi löst vartefter, och det har snarare gått lättare än jag hade väntat mig. Det allra svåraste har varit att få de olika företagskulturerna att fungera tillsammans, säger Mats Ohlson, Saabs projektledare och näst högste chef för Neuron.

Mer än 500 ingenjörer från sex länder har deltagit i konstruktionen av Neuron. De flesta har varit från franska Dassault och svenska Saab (ungefär 100). Mycket av sammanjämkningen av konstruktionen har skett hos Dassault i Paris, där Mats Ohlson har varit stationerad de senaste fem åren. Det har varit många konstruktiva sammanträden, många kloka beslut. Men också många missförstånd.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här