KU-kritik mot fordonspaketet

2009-03-26 14:27  
Maud Olofsson, Foto: Pawel Flato

Först gick det för fort, sedan dess har det inte hänt någonting. Så löd kritiken från oppositionen mot näringsminister Maud Olofsson i konstitutionsutskottet (KU) i förmiddags.

Morgan Johansson (s) kritiserade regeringen för att hastat fram krispaketet för fordonsindustrin.

- För en utomstående framstår det som en väldigt hafsig och slafsig beredning, sa han i KU.

- Vi har ett stödpaket som i teorin skulle kunna kosta de svenska skattebetalarna 28 miljarder kronor, som togs fram på fyra arbetsdagar, utan utredning, remisser och utan att regeringen varit i kontakt med någon myndighet som vet något om svensk fordonsindustri.

Resultatet har, enligt Morgan Johansson blivit ”särdeles misslyckat”.

- Nu är det mer än tre månader sedan det här paketet beslutades. Inte ett öre av de här pengarna har kommit svensk fordonsindustri till del.

Maud Olofsson försvarade den snabba handläggningen med att det var viktigt att ge snabba besked till fordonsindustrin och snabbt ställa sig i kö hos Europeiska investeringsbanken (EiB)

- Det ökade också våra möjligheter att få ta del av de resurser som finns (inom EU, red.anm.), sa näringsministern.

Hon sa också att regeringen under hela hösten 2008 hade kontinuerlig kontakt med både tillverkare och underleverantörer, och därför mycket väl visste hur det var ställt inom den inhemska fordonsindustrin.

När det gällde utfallet av stödpaketet konstaterade Maud Olofsson att tre av fyra svenska bolag beviljats lån av EiB.

Att inget svenskt företag fått något undsättningslån från staten och att det statligt riskkapitalbolag Fouriertransform - som ska bevilja lån till utvecklingsprojekt inom fordonsindustrin - ännu varken har styrelse eller vd nämnde inte Maud Olofsson.

Å andra sidan var det inte heller någon av ledamöterna i KU som frågade henne om det.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt