Fordon

KTH: Vi har lösningen på tågbroms som blir glidlager

Så här ser ett bromsblock ut. Foto: KTH
Ulf Axelsson, professor i tribologi vid KTH. Foto: KTH

Tågens tysta bromsar kan vid kallt klimat förvandlas till ett glidlager. Snart kan de bli krav genom ett EU-direktiv. Men forskare på KTH säger sig ha flera lösningar.

Publicerad

SVT Nyheter rapporterade för ett par veckor sedan om tåg med en relativt sett ny typ av bromsar som har fått problem i vintertrafik. Problemen handlar framför allt om förlängda bromssträckor och i något fall till och med om att tåget inte klarat av att stå still utan börjat rulla bakåt. Felen har rapporterats från så väl Sverige som Finland.

Traditionellt har godståg utrustats med så kallad blockbroms där bromsblocket görs av gjutjärn. Men de kan ge upphov till kraftigt oväsen vid inbromsning, vilket de flesta nog upplevt någon gång. Oljudet beror på termisk instabilitet som orsakar ojämnheter i hjulets slitbana.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här