Fordon

KTH:s nya R6: "Robust som en Volvo 740"

Projektledaren för KTH Racing Team Mats Hansson i tröja och lockigt hår fick äran att presentera den nya Formula Studenbilen KTH R6 på fredagen. (Foto: Lars Anders Karlberg).
KTH:s sjätte Formula Student-bil rullade ut på KTH Campus på tisdagen. Ny Tekniks utsände var där och plåtade. Alla bilder är tagna av Lars Anders Karlberg.
Projektledaren för KTH Racing Team Mats Hansson i tröja och lockigt hår fick äran att presentera den nya Formula Studen-bilen KTH R6 på fredagen.
Visst är de lika - 740 och R6? Här är hela R6-teamet framför bilen. KTH Racing team har nummer 71 i alla Formula Student-tävlingar.
Alla krusiduller är bort på en nya R6:an. Framför allt ska motorn vara lätt åtkomlig. Bilden visar också den nya stålrörskonstruktionen - och att Goodyear slicks nu också är tillåtna i Formula Student.
Så här ser förra årets bil R5 ut bakifrån - snygg men opraktisk. Det var mycket problem, mycket gick sönder och det var svårt att meka med bilen under tävlingen.
R6:ans tekniske chef Jon Myhr Wahlén rullar in i depån på KTH efter ett par varv på kullestensgatorna utanför Campus med veteranbilen R1.
Här poserar Jon Myhr Wahlén framför förra årets bil R5, som misslyckades i själva tävlingen men fick pris för bästa elektroniska innovationen för stötdämparna på framhjulen - en dämpare för båda hjulen.
Sexårige Kasper Wikström från Bastuträsk provsitter KTH:s hittills bästa Formula Studentbil R1 - den allra första bilen som 2004 tog en 4:e plats i studenttävlingarna.
Prisbucklan till vänster är KTH Racings finaste pris. Det var KTH:s första Formula Studenbil R1 som 2004 fick pris för bästa nykomling någonsin. Priset till höger "Bad Luck Winner" fick man förra året för kämpaglöd trots katastrofer.

I dag avtäckte KTH-teknologerna sin nya Formula Student-bil R6 – den sjätte konstruktionen i rad. Efter många års missöden med tidigare bilar är det back-to-basics som gäller.

Publicerad

- Det har gått lite överstyr tidigare. För många kreativa lösningar som inte fungerat. Men den här konstruktionen ska vara lika robust som en Volvo 740, säger Jon Myhr Wahlén, teknisk chef för R6:an, till Ny Tekniks utsände reporter.

Istället för att gjuta en kolfibermomocoque som tidigare, har R6:an fått en svetsad stålrörsram och en kaross i kolfiber.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här