KTH:s nya R6: "Robust som en Volvo 740"

2009-05-08 13:54  

I dag avtäckte KTH-teknologerna sin nya Formula Student-bil R6 – den sjätte konstruktionen i rad. Efter många års missöden med tidigare bilar är det back-to-basics som gäller.

- Det har gått lite överstyr tidigare. För många kreativa lösningar som inte fungerat. Men den här konstruktionen ska vara lika robust som en Volvo 740, säger Jon Myhr Wahlén, teknisk chef för R6:an, till Ny Tekniks utsände reporter.

Istället för att gjuta en kolfibermomocoque som tidigare, har R6:an fått en svetsad stålrörsram och en kaross i kolfiber.

Det är inte bara rubustheten som ska påminna om en gammal Volvo. Även den formmässiga designen är lika kantig som en Volvo 740.

Den saknar all klassisk aerodynamisk design och har heller inga spoilers, varken fram eller bak.

- Det går inte så snabbt att det behövs, säger Jon Myhr Wahlén, även om toppfarten har mätts till 200 kilometer i timmen.

"R5:an var för avancerad"
Motorn är en etanolkonverterad Suzuki 600 cc som sitter öppet, lätt åtkomlig bakom förarplatsen.

- Förra årets bil, R5:an, hade vi gjort alldeles för krånglig att meka med. Därför råkade vi ut för det ena problemet efter det andra, bland annat ett oljeläckage, som gjorde att vi blev diskade i England, säger Jon Myhr Wahlén.

I Baltic Open-tävlingen samma sommar blev det ännu värre. Insuget sprängdes och kedjorna gick av.

Men teamet bet ihop, limmade insugen, svetsade kedjorna och fortsatt tävla. Och det blev ett pris till slut - ”Bad Luck Winner” – för lagets beundransvärda kämparglöd.

Formula Student-reglerna säger att 80 procent av varje års bil måste vara nykonstruerad och man får inte använda mer än 10 procent av förra årets delar.

Förutom tävlingen på racerbanan handlar det om att sälja in ett kommersiellt bilkoncept till juryn. Den bil man konstruerat ska ses som en prototyp till en bil som kan kommersialiseras med rimliga ekonomiska kalkyler.

R1 och R2 bästa bilarna hittills
För R6:an gäller det att försvara färgerna från den allra första KTH Racing-bilen – R1.

När den tävlade i Formula Student 2004 knep laget en 4:e plats och fick pris för bästa nykomling någonsin. Efterföljaren R2 hade också flyt och blev trea totalt i England sommaren 2005.

Sedan har det gått betydligt sämre.

Men nu har man analyserat alla tävlingsmoment mycket grundligare, med flera års erfarenhet i ryggen och utifrån det konstruerat den nya, svartlackerade R6:an.

Nästa vecka blir det föraruttagning på Barkarby gamla flygfält. Åtta förarkandidater är kvar efter den första gallringen och nu ska förste- och andre-föraren väljas ut.

Se KTH Racings sajt med alla tidigare bilar och resultat.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt