Krockade Teslans batteripack fattade eld dagar efter olyckan

2018-05-14 16:18  
Foto: KTVU via AP / TT

Långt efter Teslas senaste dödolycka fattade bilvrakets batteri spontant eld ett antal gånger. Enligt Mountain Views brandchef tog det två veckor innan man kunde förklara batteriet som brandsäkert.

Vid den Telsa-krasch som inträffade i Utah på fredagen kom föraren undan med en bruten fotled. Elbilstillverkaren har dock plågats av olyckor med dödlig utgång kopplade till bilens självkörande teknologi. Nu visar det sig att de kraschade bilarnas batterier kan självantända långt efter att branden har släckts.

Den tredje dödsolyckan inträffade 23 mars på Highway 1 i Kalifornien. Då var det en Model X som framfördes med bilens autopilot aktiverad. Systemet verkar ha läst av vägmarkeringarna felaktigt då autopiloten skickade bilen rakt in i en mittbarriär som separerade en delning i vägen.

Tyvärr hade skyddsbarriären i sin tur redan tryckts samman vid en tidigare olycka, och konstruktionen kunde inte rädda livet på den 38-årige Tesla-föraren.

Brand blossade upp i batteripack

Räddningstjänsten hade släckt branden inom några minuter efter att de nått vraket, men under den följande veckan tvingades de vid upprepade tillfällen bekämpa en brand som blossade upp i bilens batteripack – och tendenser till antändning fanns så sent som sex dagar efter olyckan.

– Trots att vi redan hade kylt ned batteriet så började det överhetta, och batteriet fortsatte att antändas. Vi har inte verktygen för att hantera ett batteri som är i princip totalförstört. I det här specifika fallet hade temperaturen i cellerna sex dagar senare nått en temperatur som låg vid gränsen för antändning. Det var därför som bilen började brinna – du har lagrad energi som uppriktigt sagt är instabil, säger Juan Diaz, brandchef i Mountain View till Carscoops.

Gick inte att bryta strömmen

Som många andra elbilar har Model X en avstängningsfunktion som tillåter räddningspersonal att bryta flödet av ström till batteriet, men vid olyckan den 23 mars gick inte detta eftersom utrustningen demolerades vid kraschen. Enligt Mountain Views brandchef tog det två veckor innan man kunde förklara batteriet som brandsäkert. Efter krocken i mars gick Tesla ut med ett uttalande:

”Teslas batteripack är konstruerade så att vid den unika händelsen att brand uppstår så sprids den långsamt, vilket ger de åkande gott om tid att ta sig ur bilen. Enligt vittnen så verkar detta vara vad som hände här – enligt vad vi förstår så var det inga passagerare kvar i Model X:en vid den punkt då branden kunde ha utgjort en fara. Allvarliga olyckor som den här kan resultera i brand oavsett vilken biltyp det rör sig om, och Teslas miljarder miles av data från verklig körning visar att en bensinbil i USA är fem gånger mer benägen att uppleva brand än ett Tesla-fordon”, skriver Tesla i sitt uttalande.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL