Krisföretaget med de snygga bilarna

2011-12-19 13:00  

De år som bil-Saab i Trollhättan gått med vinst är lätt räknade. Några år på 60-talet och ett par år på 80-talet. Trots att få bilmärken har så trogna kunder. Se bildspelet om gamla typiska  Saab:ar.

- Sverige behöver en egen flygindustri, sa statsminister Per-Albin Hansson till lokbyggarna Nohab i Trollhättan och ASJ i Linköping i mitten av 1930-talet  när stöveltrampet i Europa blev allt tyngre.

Så föddes Svenska Aeroplan Aktiebolaget - i Trollhättan med startår 1937.

Men efter kriget tog de garanterade flygplansbeställningarna slut och Saab vände sig om efter civil produktion. Flygplanstillverkningen hade då flyttat till Linköping.

Under ledning av chefsingenjören Gunnar Ljungström sattes 20 flygingenjörer i gång med att utveckla en personbil. Den legendariska formgivaren Sixten Sason stod för designen.

Resultatet presenterades första gången i Saabs personalmatsal i Linköping två år efter krigsslutet.

SAAB  Exp. Vagn 001, hette prototypen formellt. I dag kallas den för Ursaaben.

Ingenjörerna utnyttjade sina kunskaper från flyget och satsade på aerodynamiken. Det blev den typiska droppformade design som dröjde sig kvar länge i Saabs konstruktionsverkstad.

Men det dröjde ytterligare drygt två år, till december 1949, innan den kom i serieproduktion i Trollhättan. Den fick namnet Saab 92 med modellbeteckningen 1950.

Det var mer än droppformen som var ovanlig. Framhjulsdrift, tvärställd tvåtaktsmotor och frihjul var inte heller vanligt.

Den som kört en gammal Saab har lärt sig utnyttja frihjulets finesser, men för Saabingenjörerna var det en nödvändighet.

I och med att man valde en tvåtaktsmotor där smörjningen kommer från den oljeblandade bensinen var man tvungen att ta hänsyn till att motorn inte tålde motorbromsning. Då blir smörjningen för dålig.

Utmärkande för den första modeller var också att den inte hade bagagelucka. Det blev helt enkelt för dyrt. Bagageluckan kom först med 1953 års modell, upplyser uppslagsverket Wikipedia.

Se också bildspel över Ny Teknik-läsarnas idéer om hur en Saab ska se ut.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt