Fordon

Krisföretaget med de snygga bilarna

Saab 92.001 1947. Ursaaben. 1945 beslöt Saab att tillverka bilar som komplement till flygplanen. Den handgjorda prototypen stod klar 1946 och visades för press och allmänhet året därpå. Saabs kännetecken fanns med från början – framhjulsdrift och en aerodynamiskt utformad kaross. Prototypen provkördes många tusen mil och är inte renoverad. (Foto: Saabmuséet)
Saab 93 1957. ”Hårdare går det inte att åka bil” sa Erik Carlsson efter segern i det 180 mil långa finska rallyt, ”De tusen sjöarnas rally”, i augusti 1957. Det var Eriks första seger i ett stort internationellt rally. Denna bil har iordningsställts som en exakt kopia av vinnarbilen, en ljusgul bil med registreringsnumret P 54444. Den 3-cylindriga tvåtaktsmotorn på 748 cc som i standardutförande gav 38 hk har här trimmats till en effekt av cirka 65 hk. (Foto: Saabmuséet)
Saab Sonett 1956. Saab Sonett Super Sport – som den först kallades – var en öppen, tvåsitsig tävlingssportvagn med eleganta linjer. Den var tänkt att sättas i serieproduktion, men endast sex bilar tillverkades. Den vita bilen på museet är den första som byggdes – och som visades på Stockholms Bilsalong 1956 där den blev en sensation. Den trecylindriga Saab 93-motorn är trimmad till 57,5 hk vid 5000 rpm. I september 1996, 40 år gammal, satte den här bilen – körd av Erik Carlsson - nytt svenskt hastighetsrekord i klassen för bilar upp till 750 cc med 159, 4 km/h. (Foto: Saabmuséet)
Saab 93 ”Monstret” 1959. Innovationer och djärva grepp har kännetecknat Saab genom tiderna. Redan 1959 gjorde man spännande försök att dramatiskt öka effektiviteten genom att koppla ihop två tvärställda, trecylindriga tvåtaktsmotorer. Resultatet blev häpnadsväckande: 138 hk och en topphastighet på 196 km/h! ”Monstret” blev dock kortlivat – tävlingsreglementet gav aldrig utrymme för så här avancerade kombinationer. (Foto: Saabmuséet)
Saab Sport 1964. Erik Carlsson ”på taket” vann Monte Carlo-rallyt två gånger – 1962 och 1963. Segrarna blev historiska. Det var första gången sedan trettiotalet någon vunnit två år i rad. Saabs serieversion av de rallyvinnande bilarna var Saab Sport, på export och även i sina sista utföranden kallad Monte Carlo 850. Den debuterade 1962, som en ersättare till GT 750 och med en effekt av 52 hk från den trecylindriga motorn, försedd med tre förgasare. Skivbromsar fram och en sportigt påkostad inredning var andra kännetecken för denna modell. (Foto: Saabmuséet)
Saab 99 Turbo 1980. 1979 var ett historiskt år inom rallysporten. Då totalsegrade Stig Blomqvist i Svenska Rallyt med sin Saab 99 Turbo – det var första gången i historien som en turboladdad bil vann ett VM-rally. Några data: turboladdad 2-liters motor på 270 hk, vridmoment 353 Nm, 4-växlad, osynkroniserad växellåda med differentialspärr. 0-100 km/h 6,0 sek, 0-160 km/h 14,3 sek. (Foto: Saabmuséet)
Saab Sonett III 1974. Saab Sonett hade sin största marknad i USA. Det var Saabs sportbil, liten, tvåsitsig – en verklig bil för entusiaster! Vid lanseringen 1966 hade den samma sportmotor som användes i Monte Carlo 850, men efter bara 258 bilar ersattes motorn av den större V4-motorn. 1974 blev sista årgången för Saab Sonett – den gula bilen på museet är den sist tillverkade. (Foto: Saabmuséet)
Saab EV-1 1985. Denna fyrsitsiga prototyp till en avancerad sportkupé visades första gången 1985. Den är en experimentbil, där nya material (kolfiberarmerad plast etc) provats i praktiskt bilbygge. Unik är kupéventilationen som med hjälp av solceller i taket håller bilen sval när den står parkerad i solen. Saab EV-1 är stark – 285 hk fyrcylindrig turbo – och snabb, 270 km/h. Chassit kommer från Saab 900 Turbo 16. (Foto: Saabmuséet)

De år som bil-Saab i Trollhättan gått med vinst är lätt räknade. Några år på 60-talet och ett par år på 80-talet. Trots att få bilmärken har så trogna kunder. Se bildspelet om gamla typiska  Saab:ar.

Publicerad

- Sverige behöver en egen flygindustri, sa statsminister Per-Albin Hansson till lokbyggarna Nohab i Trollhättan och ASJ i Linköping i mitten av 1930-talet  när stöveltrampet i Europa blev allt tyngre.

Så föddes Svenska Aeroplan Aktiebolaget - i Trollhättan med startår 1937.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här