Kravet på första bilarna med självkörning nivå 3: klisterlapp

2020-11-18 12:10  
Foto: Honda

Världen har väntat på den första massproducerade bilen med självkörande teknik på nivå 3. Nu har Honda fått grönt ljus av japanska myndigheter för att använda systemet i trafik.

Audi flaggade för att deras A8-modell skulle bli först i världen med självkörande teknik motsvarande nivå 3, men under våren drog tillverkaren tillbaka sitt löfte. Nu verkar det i stället vara Honda som blir först med ett massproducerat fordon som erbjuder autonomi på nivå 3.

Debuten kommer med sedanversionen av Legend som ska lanseras i hemlandet senast under början av 2021, då med det nyligen godkända systemet Traffic Jam Assist.

I sitt pressmeddelande hävdar Honda att deras system kan hantera samtliga aspekter av körningen under specifika förhållanden, som motorvägstrafik och kökörning.

Läs mer: Tesla aktiverar ”full självkörning” – i betaversion

Tekniken har varit nog övertygande för att Japanska myndigheten för land, infrastruktur, transport och turism ska ge Honda grönt ljus för att rulla ut systemet i trafik.

Avtalet med myndigheten stipulerar dock att bilarna ska ha ett system som samlar in data om när systemet har aktiverats/inaktiverats samt när föraren har beordrats att ta över körningen – och om detta vid något tillfälle inte har varit möjligt.

Dessutom ska varje fordon ha en märkning i form av en klisterlapp som gör andra förare uppmärksamma på att Hondan kan framföras autonomt.

Föraren måste vara beredd

Ibland kan biltillverkarnas beskrivning av sina existerande system ligger nära full autonomi, som startar på nivå 4 – men faktum är att exempelvis Teslas system Autopilot bara motsvarar nivå 2. Då handlar det om en delvis automatiserad körning där assisterande system kan hjälpa till med acceleration, inbromsning, styrning och fjärrparkering.

Även vid nivå 3 måste föraren vara beredd på att ta över körningen, men tekniken har kapacitet för att ta sig fram utan mänsklig inblandning. Systemet kan exempelvis väja för hinder och köra om ett långsamt fordon.

Steget mellan nivå 2 och 3 utgör det största på den femgradiga autonomi-skalan, med långt högre krav på tekniken – bland annat för säkerheten.

John Edgren

Mer om: Autonoma fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt