Kort räckvidd bromsar eltaxi

2014-03-21 09:01  

Dyra i inköp, billiga i drift. Elbilar borde passa utmärkt för taxibilar som rullar mycket längre än privatbilar. Men Gävle Taxi är inte ensamma om att få problem med lönsamheten.

I norska Trondheim testades sex Nissan Leaf i taxitrafiken mellan år 2011 och 2013.

Icke lönsamt, blev omdömet. Räckvidden på max 17 mil gjorde att elbilarna inte kunde köras tillräckligt mycket.

Projektet drog ändå slutsatsen att eltaxibilar kan bli en god ekonomisk affär när bilarnas räckvidd blir längre. Kalkylen förbättras även om körningarna planeras bättre med hänsyn till batteriernas laddnivåer. Och om det byggs fler snabbladdstationer. De flesta privatbilister kör max sex mil per dag och klarar sig med normalladdning över natten. Men taxichaufförer måste kunna ladda snabbt flera gånger per dygn för att ha en chans till lönsamhet.

Ett examensarbete från KTH räknade i fjol ut hur många snabbladdare som skulle krävas om antalet elbilar skulle öka kraftigt i Stockholms taxiflotta till år 2020. Om 30 procent av totalt 5 300 bilar vore elbilar behövs 42 snabbladdare för att chaufförerna ska ha 90 procents chans att stolpen är ledig.

Om hela flottan vore eltaxi krävs 138 snabbladdare. Det ska jämföras med de cirka 30 som finns i hela landet i dag.

– Att bygga en laddstation kan kosta en halv miljon, och vem som hittar en affär i det är inte självklart. Är det elbolag, kommuner, snabbmatskedjor eller kanske taxibolag? säger Olle Johansson på kraftbranschens intresseorganisation Power Circle.

En annan aspekt är batteriets livslängd. Täta snabbladdningar ger snabbare slitage, och att byta batteri kan kosta runt 40 000 kronor. Batterigarantin är ofta 10 000 mil, en sträcka många taxibilar kör på ett år. Exakt hur länge ett batteri räcker är svårt att veta. Elbilar har inte funnits så länge, och få har kört tiotusentals mil.

– Men batterierna ska förstås hålla längre än garantitiden. Och även om kapaciteten minskar efterhand bör taxin vara attraktiv på andrahandsmarknaden för användare med andra krav, säger Olle Johansson.

Charlotta von Schultz

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt