Fordon

Körglädje och miljö i ett paket

Fisker Karma. Motor: Två elmotorer på totalt 403 hästkrafter. 2,0 liters direktinsprutad turboladdad bensinmotor på 260 hästkrafter (räckviddsförlängare). Batterier: Litium-jon med en effekt på cirka 200 kW. Laddtid: 6 timmar. Bränsleförbrukning: 2,4 liter/100 km. Tankvolym: 37 liter liter. Räckvidd: 8 mil med el, 48 mil med räckviddsförlängare. Toppfart: 153 km/tim med el, 200 km/tim i sportläge. 0–100 km/tim: 5,9 sek. Koldioxidutsläpp: 83 gram/km. Tillverkning: Valmet i Finland. Pris: 989 000 kronor i standardversion.

Leonardo di Caprio och Al Gore har varsin i garaget. Och snart kommer en av världens snyggaste och snabbaste elbilar till Sverige. Fisker Karma är bilen som förenar drömmen om körglädje med miljömedvetande.

Publicerad

I mitten av 2000-talet gick den danske bildesignern Henrik Fisker och skrotade i sitt hem i Kalifornien. Han funderade på hur han skulle förverkliga drömmen om att tillverka sitt livs bil. Fisker hade redan ritat mästerverk som Aston Martin DB9 och BMW Z8 Roadster, men han ville presentera något ännu mer uppseendeväckande. När världen gjorts uppmärksam på klimatförändringar och bilindustrin gick mot en djup kris var tiden äntligen mogen.

Lyxbilmärket Fisker Automotive föddes och bilmodellen Karma presenterades på Detroits bilmässa 2008. En fyrdörrars plug-in elbil med design och prestanda som ett sportfordon. Två elmotorer producerar hela 403 hästkrafter och en turboladdad bensinmotor stöttar generatorn.  Den ger kraft åt paketet med litium-jon-batterier, som är placerat längs bilens mitt. Eftersom bensinmotorn driver generatorn och inte bakhjulen är bilen i praktiken en elbil med en så kallad räckviddsförlängare. Med det systemet, som Fisker Automotive kallar Q-Drive, får bilen en räckvidd på 48 mil.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här