Körglädje och miljö i ett paket

2011-12-26 07:02  
Fisker Karma. Motor: Två elmotorer på totalt 403 hästkrafter. 2,0 liters direktinsprutad turboladdad bensinmotor på 260 hästkrafter (räckviddsförlängare). Batterier: Litium-jon med en effekt på cirka 200 kW. Laddtid: 6 timmar. Bränsleförbrukning: 2,4 liter/100 km. Tankvolym: 37 liter liter. Räckvidd: 8 mil med el, 48 mil med räckviddsförlängare. Toppfart: 153 km/tim med el, 200 km/tim i sportläge. 0–100 km/tim: 5,9 sek. Koldioxidutsläpp: 83 gram/km. Tillverkning: Valmet i Finland. Pris: 989 000 kronor i standardversion.

Leonardo di Caprio och Al Gore har varsin i garaget. Och snart kommer en av världens snyggaste och snabbaste elbilar till Sverige. Fisker Karma är bilen som förenar drömmen om körglädje med miljömedvetande.

I mitten av 2000-talet gick den danske bildesignern Henrik Fisker och skrotade i sitt hem i Kalifornien. Han funderade på hur han skulle förverkliga drömmen om att tillverka sitt livs bil. Fisker hade redan ritat mästerverk som Aston Martin DB9 och BMW Z8 Roadster, men han ville presentera något ännu mer uppseendeväckande. När världen gjorts uppmärksam på klimatförändringar och bilindustrin gick mot en djup kris var tiden äntligen mogen.

Lyxbilmärket Fisker Automotive föddes och bilmodellen Karma presenterades på Detroits bilmässa 2008. En fyrdörrars plug-in elbil med design och prestanda som ett sportfordon. Två elmotorer producerar hela 403 hästkrafter och en turboladdad bensinmotor stöttar generatorn.  Den ger kraft åt paketet med litium-jon-batterier, som är placerat längs bilens mitt. Eftersom bensinmotorn driver generatorn och inte bakhjulen är bilen i praktiken en elbil med en så kallad räckviddsförlängare. Med det systemet, som Fisker Automotive kallar Q-Drive, får bilen en räckvidd på 48 mil.

i interiören hittar man detaljer som återvunnet trä från stormdrabbade skogar, samt läder och textilier som framställts på ett miljö- och djurvänligt sätt. Glastaket i bilen innehåller solceller som hjälper till att driva luftkonditionering och ljudsystem. Det i sin tur drygar ut räckvidden. Fisker Karma snuddar marken med 22 tums fälgar och har förstås all den lyxutrustning som man kan förvänta sig av en bil i prisklassen runt en miljon kronor.

Återförsäljare i Sverige är Callisma som även har modeller från Aston Martin, Bentley och Koenigsegg i sin bilhall. De fyra första demobilarna från Fisker kommer i slutet på oktober och två av dem är redan sålda.

– Vi räknar med att sälja 70 bilar under det första året. Målgruppen är i första hand urbana personer som inte är rädda för ny teknik, och inte vill tumma på bekvämlighet, kvalitet och prestanda, säger Mette von Schack, marknadsansvarig hos Callisma.

grundpris för fisker karma är 989??000 kronor, men vill man ha extra lull-lull som röststyrt navigationssystem, backkamera och ljudsystem med subwoofer och 10 högtalare hamnar prislappen på 1 159 000 kronor.

– Den riktar sig ju till en grupp med finansiella resurser. Kanske någon som inte tycker det är försvarbart att köra en bensinslukande sportbil, utan vill ha något man kan visa upp, men ändå ha gott samvete över, säger Mette von Schack.

Längre fram kommer Karma även att erbjudas med en dieselmotor från BMW som räckviddsförlängare, och det innebär att både bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp sjunker ytterligare.

För den som både har pengar, gillar fart och vill rädda klimatet ser framtiden alltså lite ljusare ut.

Läs mer om Fisker Karma via artikellänkarna uppe till höger.

Ia Wadendal

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt