Fordon

Kompositskrov även i superubåten

Kockums u-båtsprojekt A26 heter i Försvarsmaktens rullor NGU - nästa generations ubåt. Foto: Kockums

Även den nya svenska prestigeubåten A26 planeras att få paneler från Kockums kompositverkstad som Thyssenkrupp nu vill sälja.

Publicerad

Enligt vad Ny Teknik erfar kommer delar av tornet och formskrovet att byggas med samma unika material som utgör skrov på Visby-korvetterna, det vill säga komposit av kolfiber och vinylester (härdplast). Syftet är att ge ubåten bättre smygegenskaper.

Formskrovet görs också delvis i specialstål från SSAB och är placerat utanpå ubåtens tryckskrov, som också det tillverkas av svenskt norrländskt specialstål.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här