Karossdelar av kolfiberkompositer har funnits i sportbilar och exklusiva märken under ett flertal år. Men Ford undersöker möjligheten att masstillverka fordonskomponenter på ett kostnadseffektivt sätt, samtidigt som man utvecklar metoder för att komponenterna ska klara krocktester och kvalitetskrav.
Här samarbetar biltillverkaren i Tyskland med Dow Automotive Systems inom forskningsprojektet Hightech Nordrhein-Westfalen.
Målet är att utveckla en kostnadseffektiv metod för tillverkning av karossdelar av kolfiberkompositer som kan införlivas i befintliga tillverkningsprocesser. Vidare ska produktionstiden minskas, liksom efterarbetet. Komponenterna ska bli minst 50 procent lättare.
Med avancerade material som kolfiber räknar Ford med att ha minskat fordonsvikten 340 kg i slutet av decenniet.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.