Koenigseggs rekordbil Jesko Absolut rullar ut

2022-04-27 08:20  

Jesko Absolut har designats för bekväm vardagskörning – men är samtidigt den snabbaste bilen som Koenigsegg kommer att bygga. Nu har det första exemplaret rullat ut.

Bilen byggdes för att överträffa bland andra Bugatti Chiron, men med Jesko-modellen klev Koenigsegg av striden om titeln som världens snabbaste biltillverkare.

2021 kompletterades fabrikens testfordon med en förseriebil av Jesko Attack, designad för bankörning. Men redan tidigare hade bolaget utlovat att man skulle släppa en gatuversion av modellen, som samtidigt inte är tamare än originalet. För tilläggsnamnet Absolut representerar att det är den snabbaste bilen som företaget någonsin kommer att tillverka.

Läs mer: ”Pannkaksmotorn” – en uppstickare på väg mot genombrott? 

Nu har det första exemplaret rullat ut i Ängelholm, i en antracitgrå lack med orangea stripes. Det skriver Koenigsegg i sitt pressmeddelande.

Jesko Absolut med egenutvecklade 9-växlade växellådan

Jesko Absolut har en V8 på fem liter som med dubbla turboaggregat utvecklar upp till 1 600 hk, med ett vridmoment på 1 500 Nm. Tillsammans med den egenutvecklade 9-växlade växellådan Light Speed Transmission ska även gatuversionen kunna nå tidigare oöverträffade hastigheter.

Jesko Absolut. Foto: Koenigsegg

Jesko Absolut. Foto: Koenigsegg

De sömlösa växlingarna, där föraren kan hoppa direkt till en lämplig växel utan fördröjning, ska samtidigt göra bilen väldigt lättkörd. Efter tusentals timmar av strömningsmekaniska beräkningar har Jesko Absolut ett väldigt lågt luftmotstånd på 0.278 Cd. Bland annat har den stora vingen ersatts av fenor inspirerade av stridsflygplan.

Med ett lägre marktryck har man kunnat montera en mjukare fjädring – och med en mindre dimension på framfjädringen har bilen fått utrymme för att förvara taket under den främre huven.

John Edgren

Mer om: Koenigsegg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt