Koenigsegg satsar på låg friktion

2012-04-03 23:00  
ANS har sedan tidigare samarbete både med Volvo och Scania. Men först med nanobeläggningen i en bil i produktion blir sportbilstillverkaren Koenigsegg som från och med nu behandlar alla cylinderfoder med den nya metoden. Foto: Koenigsegg

En ny svensk lågfriktionsbeläggning införs nu i motorerna i alla nya bilar från Koenigsegg. Vinsten blir snabbare inkörning men även minskad bränsleförbrukning och högre effekt.

Hos alla biltillverkare pågår en intensiv jakt på allt som stjäl energi. En sådan tjuv är friktion. Uppsalaföretaget Applied Nano Surfaces, ANS, har utvecklat en ny lågfriktionsbeläggning med en nanokomposit som innehåller wolfram. På ett enkelt sätt kan den ”gnuggas” på exempelvis en motordetalj. Resultatet är en slätare yta med låg friktion som dessutom binder olja på ett sätt som gör det möjligt att använda mer lättflytande smörjmedel.

ANS har sedan tidigare samarbete både med Volvo och Scania. Men först med nanobeläggningen i en bil i produktion blir sportbilstillverkaren Koenigsegg som från och med nu behandlar alla cylinder­foder med den nya metoden.

– Det går framför allt snabbare att köra in motorerna utan att det sliter så mycket på kolvringarna. Välkommet är att det också kan bidra till minskad bränsleförbrukning och höjd effekt, säger Thomas Johansson, motoransvarig på Koenigsegg.

Beläggningen läggs på efter heningen av cylinderfodren.

– Det går att använda samma maskin. Man byter bara sliplisterna mot våra verktyg. Det gör att tekniken är både enkel och billig att införa i storskalig produktion, säger Mattias Karls, vd för ANS.

Inom några år tror han att fler fordonstillverkare kommer köpa licens för att använda den nya beläggningen.

– Vi jobbar med nästan alla europeiska biltillverkare, men testtiderna är långa.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt