Fordon

Koenigsegg satsar på låg friktion

ANS har sedan tidigare samarbete både med Volvo och Scania. Men först med nanobeläggningen i en bil i produktion blir sportbilstillverkaren Koenigsegg som från och med nu behandlar alla cylinderfoder med den nya metoden. Foto: Koenigsegg

En ny svensk lågfriktionsbeläggning införs nu i motorerna i alla nya bilar från Koenigsegg. Vinsten blir snabbare inkörning men även minskad bränsleförbrukning och högre effekt.

Publicerad

Hos alla biltillverkare pågår en intensiv jakt på allt som stjäl energi. En sådan tjuv är friktion. Uppsalaföretaget Applied Nano Surfaces, ANS, har utvecklat en ny lågfriktionsbeläggning med en nanokomposit som innehåller wolfram. På ett enkelt sätt kan den ”gnuggas” på exempelvis en motordetalj. Resultatet är en slätare yta med låg friktion som dessutom binder olja på ett sätt som gör det möjligt att använda mer lättflytande smörjmedel.

ANS har sedan tidigare samarbete både med Volvo och Scania. Men först med nanobeläggningen i en bil i produktion blir sportbilstillverkaren Koenigsegg som från och med nu behandlar alla cylinder­foder med den nya metoden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här