Kockums i akut kris

2014-02-05 05:00  

Läget på Kockums är kritiskt.<br/> Om inga nya ubåtsorder kommer senast i mars kan bolaget tvingas varsla.<br/> Det uppger källor för Ny Teknik.

Kockums tyska  ägare Thyssen Krupp Marine Systems, TKMS, gick i våras

ifrån överenskommelsen med svenska staten om ett pris på nästa generations svenska ubåt A26. Sedan dess vill man inte lämna något fast pris på byggandet av två stycken nya ubåtar. I stället erbjuder man sig att bygga A26 för löpande räkning.

Miljardkontraktet riskerar därmed att bli avsevärt dyrare för svenska skattebetalare, och Försvarets materielverk, FMV, har därför inte kunnat acceptera de nya tyska villkoren och har ännu inte lagt någon beställning på ubåten hos Kockums.

– Kockums skulle ha behövt byggordern på A26-ubåten för länge sedan. Den måste komma senast den sista mars, annars har många ingen sysselsättning, säger en källa.

Vederbörande befarar  varsel redan inom några veckor. En annan källa uppger likaså att TKMS ämnar ta upp varselfrågan ”om inget hänt på orderfronten i mars”.

Kockums har i dag runt 1 000 anställda. 245 personer av dem jobbar i Malmö. De flesta av dessa är ingenjörer som designat A26:an, som ska tillföra svenska marinen nya, avancerade undervattensförmågor. Enligt uppgift ligger ingenjörerna sämst till om varsel läggs. Men bolaget har också cirka 700 anställda på varvet i Karlskrona och 70 på Muskö.

Kockums väntar också sedan 2012 på att få halvtidsmodifiera ubåtarna Gotland och Halland – som anses vara de främsta i det svenska ubåtsvapnet. Efter arbetet ska de tillhöra de modernaste i världen. Man är klar med konstruktionsritningarna och väntar på byggkontrakt från FMV.

Men Ny Teknik kan i dag avslöja att det tyska bolaget också här vägrar ge Sverige något fast pris och vill modernisera till löpande räkning. FMV utvärderar nu anbudet.

– Ordern är inte stoppad men FMV och Försvarsmakten diskuterar en ny marin strategi, säger Toni Eriksson, kommunikations-

direktör på FMV. 

TKMS har i flera år behandlat sitt svenska dotterbolag styvmoderligt. I designkontraktet för A26 står exempelvis att fartyget ska marknadsföras och erbjudas andra länder på lika villkor som TKMS erbjuder HDW. Det senare är Howaldtswerke-Deutsche Werft, TKMS andra ubåtsvarv, i Kiel.

Ändå har TKMS nekat Kockums att lämna ubåtsofferter på A26 till andra länder, eller krävt omöjliga villkor av köparländerna. 

Orsaken är att Thyssen Krupp helst vill sälja ubåtar via HDW. Varven är – trots att de tillhör samma koncern – varandras värsta rivaler. Inte minst eftersom de hör till fåtalet varv i världen som tillverkar ubåtar med luft-oberoende framdrivningssystem. Det gör att fartygen kan stanna långa perioder under ytan.

Före jul tändes hoppet åter på Kockums. Man fick en order från Australien att göra en förstudie kring en ny australisk ubåt, baserad på dagens australiska Collins-ubåtar. TKMS hade denna gång sagt ja till Kockums. Men ordern kan bara sysselsätta en mindre grupp ingenjörer och HDW:s smygubåt 216 konkurrerar med Kockums A26.

TKMS har positionerat sig genom att köpa in sig i australisk marin industri.

John Ahlmark, kommunikationsdirektör på Kockums, vill inte kommentera om varsel är nära. Men A26-ordern är strategiskt viktig, medger han.

– Vi inväntar byggbesked om A26. Utan ett sådant kommer vi i längden inte att kunna bibehålla kompetensen att utveckla ubåtar. På kort sikt förbereder vi oss att kunna sätta i gång att bygga snabbt den dag kontraktet kommer, säger han.

Bland annat provbygger man skrovdelar till A26:an.

Byggandet av A26  är nu minst två år försenat. I våras bad FMV:s general-direktör Lena Erixon regeringen om hjälp. Därefter har ubåtsbråket fortsatt på hög politisk nivå – och bidragit till en tvist mellan Sverige och Tyskland.

Från svensk sida har man försökt förmå TKMS att sälja Kockums. Försvarskoncernen Saab sägs vara en intressent. Men hittills har försöken inte varit framgångsrika.

Thyssens Krupps industrichef Hans Christoph Atzpodien sa före jul att han inte är beredd att avyttra hela Kockums. Men han kan tänka sig att sälja minoritetsposter, och kanske även att ge Sverige en röststark aktie. I dag hänvisar han än en gång till uttalandet.

Där verkar parterna stå, mitt i sjön.
 

Fotnot: Kockums döptes i somras om till TKMS AB, men gamla namnet lever kvar i folkmun.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL