Kockums befrias från sin ägare

2010-03-16 14:11  

Kockums i Malmö slipper tyska ubåtskonkurrenten HDW som ägare. Det svenska varvsföretaget blir direkt underställt den tyska moderkoncernen Thyssen Krupp. Den nyheten levererade i går Kockums vd Ola Alfredsson sina medarbetare i Malmö.

—Vi betraktar det som mycket positivt att Kockums sedan den 1 mars inte längre är underställt HDW, säger Gunnar Öhrn, ordförande i klubben Unionen på Kockums i Malmö.

—I tio års tid har vi upplevt att vi levt under en konkurrensliknande situation där Kockums haft ett mycket begränsat handlingsutrymme att marknadsföra sina svenska ubåtar och den svenska Stirlingmotorn. Nu hoppas vi på en ändring, säger han.

Medarbetarna fick samtiidgt information om att ordern att konstruera  A26, den nya svenska smygubåten, nu helt och hållet är i hamn.

Kjell Göthe, informationschef på Kockums, bekräftar för Ny Teknik att Kockums från den 1 mars lyder direkt under moderbolaget Thussen Krupp Marine Systems.

Innebär det att Kockums ledning får en ökad handlingsfrihet ifråga om  kommande ubåtsaffärer framöver?

—Jag kan inte kommentera annat än att det är en rak och bra organisation och att det är positivt, säger Kjell Göthe.

Kockums VD Ola Alfredsson är på resa i Sydostasien och har inte gått att nå.

Men i går eftermiddag höll han i ett informationsmöte för sina 250 anställda konstruktörer och sjöingenjörer i Malmö, vilka jobbar med ubåtsdesign och framdrivning.

Enligt Gunnar Öhrn motiverade Ola Alfredsson ändringarna i bolagsstrukturen med att det varit en nackdel för Kockums att inte kunna agera ”på jämbördigt sätt med HDW”.

Gunnar Öhrn är avsevärt mer kritisk. Han hävdar att HDW behandlat Kockums ”styvmoderligt” ända sedan 1999, då HDW köpte den svenska ubåtstillverkaren.

—Att Thussen Krupp nu placerar Kockums på samma nivå som HDW är ett bevis för att den tiidgare organisationen inte fungerat, tolkar Gunnar Öhrn.

Kockums offerter till kunder har exempelvis i alla år varit tvungna att passera HDW för godkännande, uppger han.

Enligt Öhrn finns råder dock fortfarande osäkerhet kring vad som händer Kockusmledningens flyttplaner i den nya situationen.  En stor del av ubåtsdesigneheten blir kvar i Malmö men var Stirlingenehetn kommer att finnas i malmö eller Karlskrona är oklart.

Enligt uppgift fortsätter dock förhandlingarna med hyresvärden Midroc när det gäller lokalerna som inhyser Stirlingverksamheten och som är uppsagda till den sista juni.

HDW står för Howaldtswerke-Deutsche Werft och är Tyskland största varvsföretag och en ubåtstillverkare som ingår i Thyssen Krupp-koncernen. HDW tillverkar också liksom Kockums en luftoberoende ubåtsmotor men den drivs med  bränsleceller till skillnad från stirlingsystemet som drivs av syre och diesel.

Enligt HDWs hemsida ärn Förenade Arabemiratens varv Abu Dhabi Mar på gång att köpa en större andel i HDW och eventuellt kan HDW komma att säljas till det arabiska företaget redan under våren eftersom det råder överkapacitet på fartygsbyggande i norra Europa.

Mer om: HDW Ubåt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt