Klimatbonusbilar exporteras inte i högre utsträckning

2020-03-26 14:27  
Foto: Jim Henderson

Många oroas av att skattepengar rinner ur landet i form av miljöbilar med hög bonus. Men nu hävdar M Sverige att grundpremissen är felaktig. Enligt deras rapport är andelen exporterade klimatbonusbilar inte större än andra fordonstyper.

Bonus malus-systemet belönar de mest miljövänliga bilarna med en bonus på upp till 60 000 kr, medan konventionella fordon med förbränningsmotorer har åkt på en rejäl skattesmäll.

Den nya fordonsskatten infördes den 1 juni 2018 och fick omgående kritik, bland annat för att bonusen inte förutsätter att bilen kommer spendera sitt liv på svenska vägar. I november 2018 rapporterade bland andra Ny Teknik om hur miljöbilar med en samlad bonus på 39 miljoner kronor redan hade exporterats främst till Norge.

Nu har dock konsumentorganisationen M Sverige (Tidigare Motormännens Riksförbund) sammanställt en rapport där man har granskat fordonsexporten under de senaste åren, och resultatet är något överraskande. För undersökningen visar att klimatbonusbilar inte exporteras i högre utsträckning än andra bilar.

Läs mer: Kartläggning: Södermalm har lägst andel miljöbilar

Enligt rapporten kan de olika utspelen i media kring förlorade bonuspengar "till viss del ha sitt ursprung i en vilja att ändra på beskattningsreglerna i bonus-malus för att gynna näringslivet och bilbranschen".

- Det har i vissa fall legat ett egenintresse bakom de uppgifter vi sett i media. Därför vill vi nyansera bilden av just fordonsexporten i den rapport som nu har sammanställts, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige i ett pressmeddelande.

Exempelvis presenterade branschorganisationen MRF och handelsplatsen Wayke tillsammans med statistikföretaget Vroom förra året en undersökning om hur bilar med låga utsläpp har gått på export, samtidigt som de blivit ersatta av importerade bilar med höga koldioxidutsläpp. Enligt undersökarna hade staten under de senaste tre åren (2019) betalat ut minst 300 miljoner kronor till bilar som sedan exporterats. Det antyddes vidare att trenden skulle ligga bakom att den svenska fordonsflottans genomsnittliga utsläpp hade ökat sedan juni 2018.

Läs mer: VW pekar ut ny riktning för laddhybrider med Touareg R

Även på politisk nivå har utvecklingen betraktats som ett faktum. Exempelvis ställde Helena Antoni (M) frågan till Magdalena Andersson (S) om hur finansministern skulle stävja problemet med att många av Sveriges miljöbilar försvinner till Norge. "Det är inte rimligt att svenska skattebetalare ska behöva stå för notan för Norges omställning av fordonsflottan", skrev Antoni 2019.

M Sveriges har bland annat utgått från tidigare opublicerad statistik kring bilar som avregistrerats för export, inhämtad från Trafa. Enligt rapporten har exporten varit tämligen jämnt fördelad över olika fordon och drivmedel. Och tvärt emot vad som antyds i Waykes undersökning har de bilar som går till utlandet högre utsläpp än de fordon som stannar kvar i Sverige.

Exporten av exempelvis laddhybrider har de facto ökat snabbare än antalet som nyregistreras. Detta bortförklaras i rapporten med att det ännu inte har hunnit ackumuleras en stor vagnpark av laddhybrider till skillnad från bensinbilarna och att statistiken för laddhybrider därmed blir svårtolkad.

M Sverige hävdar att det är en svag krona snarare än bonus-malus som har drivit exporten. Det finns dock en grupp miljöbilar som har påverkats negativt av exporten. Det är gasbilarna, där flottan nu har slutet växa till i Sverige.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt