Fordon

Klassiska BSA väcks till liv med ny Goldstar-hoj

Motorn är vätskekyld och cylindervolymen har blåsts upp till 652 cc, vilket ger BSA Goldstar 45 hästkrafter. Foto: BSA
BSA Goldstar med 45 hästkrafter. Foto: BSA
BSA Goldstar. Foto: BSA

En ny fabrik byggs i England – och nästa år släpper återuppståndna BSA en nytappning av sin klassiska enstånka från 50-talet.

Publicerad

De engelska motorcyklarna hade länge en dominerande ställning bland världens bikers, men på 1960-talet började den japanska industrin spotta ut modeller som kändes mer i takt med sin tid. Maskinerna höll dessutom ihop, medan de brittiska fabrikerna presterade motorcyklar av en allt sämre kvalitet.

Comeback för britter

Redan på tidigt 70-tal hade i princip hela den brittiska mc-industrin slagits ut. Sedan dess har olika märken med jämna mellanrum väckts till liv, men den mest lyckade comebacken har gjorts av Triumph. I september 2021 hade de sålt 64 668 motorcyklar, vilket är en uppgång med mer än en tredjedel jämfört med föregående år.

Nya indiska ägare

Nu får Triumph åter sällskap av en av sina forna konkurrenter. BSA Motorcycles har väckts till liv av Mahindra & Mahindra, som köpte varumärket 2016. Och det indiska bolaget bygger nu en ny fabrik i England, rapporterar New Atlas.

BSA Goldstar med 45 hästkrafter. Foto: BSA

En första modell ska lanseras under 2022, och i början av december avtäcktes den vid the National Motorcycle Museum i Birmingham. Hojen är en modern tappning på det sena 50-talet och tidiga 60-talets Goldstar.

Encylindrig fyrtaktsmotor

Goldstar var BSA:s prestandamodell, avsedd för köpare som var beredda att betala extra för att vara snabbast vid cafét.

BSA Goldstar. Foto: BSA

Som originalet är det en enstånka, men cylindervolymen har blåsts upp till 652 cc. Motorn är vätskekyld och utvecklar 45 hästkrafter, med ett vrid på 55 Nm vid 4 000 varv.