Kinesiskt slagsmål om Saab

Konceptbilen Saab Phoenix visades upp på bilmässan i Geneve i mars i år. Phoenix är en ny plattform som nästa generation Saab 9-3 ska byggas på.

Affären med kinesiska Hawtai hann inte riktigt bli klar innan den presenterades. Nu ifrågasätter kinesiska BAIC rätten att tillverka Saab 9-3.

Saab Automobile samarbetar nu med två kinesiska bilbyggare - Beijing Automotive Industry BAIC och Hawtai Motor.

BAIC har köpt rätten att tillverka nuvarande Saab 9-3 i Kina medan Hawtai har skrivit ett preliminäravtal att gå in som delägare i Saab och nästa år börja bygga Sabbilar i Kina.

Men nu protesterar BAIC mot Saabs affär med Hawtai.

- Saab och Hawtai gifte sig för snabbt, säger en högt uppsatt tjänsteman på BAIC.

- Vi har inte haft tid att reagera på det ännu. Om man kollar på den Saab 9-3 som de planerar att tillverka i Kina är det troligen samma Saab 9-3-modell som BAIC redan köpt av Saab, säger han till Shanghai Securities News.

Men enligt Saab-Spykers styrelseordförande Victor Muller har BAIC fel.

Den 9-3 som Hawtai Motor kommer att tillverka i Kina är nästa generation 9-3, som bygger på en helt annan plattform, nämligen Phoenix.

BAIC har ingen rätt till Phoenix plattformen, men det har Hawtai, enligt Victor Muller.

BAIC känner sig förbigången. Enligt SvD Näringsliv ville  BAIC köpa hela Saab i april i år.

Victor Muller bekräftar att BAIC var med i diskussionerna, men enligt honom nådde de aldrig så långt.

Anledningen till att BAIC inte kunde köpa Saab var för att den ryske bankiren Vladimir Antonov redan var involverad och ville köpa bolaget.

Om BAIC skulle ha köpt hela Saab Automobile skulle det också ha tagit längre tid att genomföra köpet på grund av att de behöver olika tillstånd från kinesiska myndigheter, enligt SvD:s källa, som sägs ha god insyn i säljprocessen.

Det här var också anledningen till att BAIC inte var med i den slutgiltiga budgivningen.

Men den informationen stämmer inte överens med Victor Mullers svar.

I ett mejl till SvD Näringslivs reporter skriver Victor Muller att BAIC inte alls ville köpa hela Saab.

BAIC hade redan ett samarbete med Saab Automobile, säger Victor Muller.

- BAIC har köpt rätten att tillverka Saabs gamla 9-5-modell som tillverkades 1997 och 2010 samt 50 procent av den 9-3 som Saab säljer i dag.

Den tekniken är från 2004 och är den teknik som GM tidigare ägde. Nya Phoenix-plattformen är en ren Saab-Spyker-produkt.

Yvonne Edenholm

Lars Anders Karlberg

Mer om: Baic Hawtai

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt