Kinesiska Geely blir störst ägare i AB Volvo

2017-12-27 11:33  
Foto: Thomas Johansson / TT

Kinesiska Geely blir nu storägare även i det andra Volvo. Geely köper hela aktieposten av riskkapitalbolaget Cevian och blir därmed största ägare i lastbilsjätten. Vinsten: 20 miljarder kronor.

(Artikeln har uppdaterats)

– Vi är nöjda med affären annars hade vi inte gjort den. Vi har varit i Volvo i elva år och vi har gjort om Volvo från ett medelmåttigt bolag till det bästa bolaget i branschen, säger Cevians grundare Christer Gardell till TT.

Christer Gardell och Cevian har under sin tid som storägare i AB Volvo varit stor pådrivare för att förändra AB Volvos struktur där han velat stycka upp koncernens delar i mindre enheter.

– Resan har varit lång och krävande. Vi lämnar över ett bolag som är väldigt bra och vi gör det till en väldigt spännande ägare i form av Geely som vi tror besitter intressant kompetens för Volvos nästa fas, säger Gardell.

Enligt Gardell ska detta kopplas till Geelys styrka i det sammanhanget om kompetens kring den kinesiska marknaden, elektrifiering och självkörande bilar.

– Vi har inte varit ute och sålt. Vi blev approcherade och det har pågått samtal. Sedan har det intensifierats de senaste veckorna i väldigt konkreta förhandlingar, säger Gardell.

Enligt Gardell har Cevian tjänat nästan 20 miljarder kronor på det totala innehavet i Volvo. Och det är tydligt att Gardell är nöjd.

– Det har varit en fantastisk bra investering för oss. Om man översätter det i årlig avkastning så har Volvo avkastat mer än dubbelt mot index per år, säger Gardell.

På börsen är värdet av aktieaffären 27 miljarder kronor, men hur mycket Geely betalat Cevian är hemligt.

– Det finns potential i ytterligare förbättringar. Men man (Cevian) är långt ifrån klar. Jag hade trott att man skulle fortsätta äga Volvo under 2018 givet hastigheten i resultatförbättringarna i kombination med hur bra marknaden ser ut i både Europa och Nordamerika. Min gissning är nog att de (Cevian) fick betalt även för det, lite bättre betalt, säger Hampus Engellau, aktieanalytiker på Handelsbanken.

Investeringsfonden Cevians innehav i AB Volvo uppgick till 8,2 procent av aktiekapitalet och 15,6 procent av rösterna – det största ägandet mätt i kapital och det näst största mätt i röster.

Det överraskande med affären är köparen.

– Att Cevian säljer är en mindre nyhet än att Geely köper, säger Hampus Engellau.

Enligt Engellau är det troligt att kinesiska bolag kommer att bli mer aktiva när det gäller att investera i västerländska bolag.

TT: Kommer Geely att vilja köpa mer av Volvo och kan det bli en framtida maktkamp i bolaget?

– Man ska inte säga inte i den här branschen. Beroende på hur mycket man säljer av sitt innehav i Volvo Cars vid en börsnotering så kan det vara så att man ökar upp i Volvo lastbilar, säger Engellau.

Han konstaterar att Cevians köp gjordes för att bolaget ansågs felvärdet.

– Cevian har varit ägare i Volvo sedan 2006 och bakgrunden till den investeringen var att man tyckte att bolaget var felvärderat och att det fanns ett strukturellt förbättringsarbete i bolaget givet de skalfördelar som man byggt i de olika varumärkena, säger Hampus Engellau.

Hans bild är att Cevian inte hade tänkt sig att vara en så långvarig investerare i Volvo som man nu blev, det vill säga elva år. Detta trots att Cevian, vid tidpunkten för affären 2006, blev kritiserat för att vara en kortsiktig ägare.

– Mycket av det som har varit bakgrunden till investeringen i Volvo har materialiserats i den bemärkelsen att resultatet har förbättrats signifikant och aktien har sett en rejäl omvärdering, säger Engellau.

Geely är sedan tidigare ensam ägare av Volvo Cars och det har under en tid pratats om en börsnotering av personbilstillverkaren Volvo.

Volvoaktien stiger med en dryg procent till över 162 kronor när Stockholmsbörsen öppnar på morgonen.

”Vi kommer att stödja AB Volvos styrelse och ledning i deras fortsatta genomförande av den nuvarande strategin”, skriver Geely Holdings ordförande Li Shufu i pressmeddelandet.

Största ägare sett till röstandel är fortsatt Industrivärden.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt