"Kineserna tar över Saab"

2009-11-26 16:06  

Beijing Auto skulle gå in som minoritetsägare i den grupp som ville köpa Saab. Affären sprack, men nu kan det kinesiska företaget vara på väg att ta över hela Saab. Det tror Tony Fang som är docent vid Stockholms universitet och expert på det kinesiska näringslivet.

-Jag tror att Beijing Auto blev mycket förvånade när de fick reda på att affären var på väg att spricka, men de är fortfarande intresserade, säger han.

-Men nu handlar det om att ta över hela företaget, ensam eller tillsammans med något annat kinesiskt företag – och då måste affären förankras ändå upp i den kinesiska regeringen.

Tony Fang tror att Beijing Automotive Industry (BAIC) behöver en eller par veckor på sig för att analysera den nya situationen.

Därmed uttrycker Tony Fang samma optimism som Eddie Chen, Kinaansvarig för det svenska investeringsorganet Invest in Sweden Agency (ISA), ger uttryck för i en intervju med TT i Peking.

När det i tisdags blev offentligt att Saabs Automobiles tänkta köpare Koenigsegg Group hoppar av affären talade Eddie Chen med Wang Dazong – vd för Beijing Auto för att känna av vad företaget vill i Saab-frågan framöver.

- Vi har diskuterat olika alternativ, antingen att de helt tar över eller tillsammans med någon eller några andra. Mitt generella intryck är att de fortfarande är intresserade – men det är ännu i ett för tidigt skede, säger Chen till TT

Bland kinesiska bedömare är inte tongångarna lika positiva. Enligt den engelskspråkiga versionen av sina.com – som intervjuat flera analytiker - letar Beijing Auto främst efter utländska varumärken, patent och ingenjörskunnande, inte efter att ta över hela fabriker och produktion i utlandet.

Däremot är det möjligt att det kinesiska företaget återvänder till förhandlingsbordet för att diskutera möjligheten att ta över äldre versioner av Saab 9-5 och Saab 9-3 och sälja dem i Kina, skriver sina.com.

Beijing Auto bildades 1958 och sedan dess haft flera samarbeten med utländska bilmärken, bland annat sydkoreanska Hyundai och tyska Daimler.

Ett av Beijing Autos mest omtalade samarbeten var med American Motors Corporation i början av 1980-talet. Tanken var att de båda företagen skulle bygga en jeep tillsammans.

Amerikanerna hoppades på en jättelik marknad och billig arbetskraft. Kineserna ville få tillgång till teknik och efter hand bygga sina egna bilar.

Samarbetet blev en rejäl flopp, kantat av kulturkrockar misstänksamhet och politiska förvecklingar. Det finns beskrivet i journalisten Jim Manns bok ”Beijing Jeep: The Short, Unhappy Romance of American Business in China”.

-Men Beijing Auto har lärt sig mycket sedan dess, påpekar Tony Fang.

Han tror fortfarande att ett samarbete mellan Saab och Beijing Auto i framtiden kan leda till att det tillverkas lyxiga Saab-modeller i Trollhättan och mera folkliga Saab-bilar i Kina.

–Det kan också handla om att forskning och utveckling, som kommer att läggas både här och i Kina, tillägger han

Jonas Hållén

Mer om: GM Fordonskrisen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt