Fordon

Kinas bilmarknad bromsar – men Volvo ökar

Foto: Volvo

Bilförsäljningen i Kina fortsätter minska. Januari var sjunde månaden i rad med fallande siffror, och nedgången väntas fortsätta. Men Volvo har klarat sig bra hittills, och noterade en ny ökning i januari.

Publicerad

Enligt statistik från Kinas ledande branschorganisation CAAM sjönk bilförsäljningen i landet med 15,8 procent i januari, jämfört med samma månad 2018. Nästan 2,4 miljoner bilar såldes i Kina under årets första månad. Därmed tilltog nedgången jämfört med hur det såg ut i december, då försäljningen föll med 13 procent i årstakt.

– Det fanns inga tecken på förbättring. Vi räknar med att februariförsäljningen också kommer falla rejält, säger Xu Haidong, generalsekreterare för CAAM.

Den markanta nedgången för bilförsäljningen äger rum sedan Kinas BNP-tillväxt i fjol bromsade in till 6,6 procent, den lägsta nivån på 28 år.

Volvo Cars, som ägs av kinesiska Zhejiang Geely Holding, har dock hittills inte drabbats hårt av inbromsningen. Volvo ökade sin försäljning i Kina med nästan 18 procent under helåret 2018, och med 3,6 procent i januari, enligt statistik som det Göteborgsbaserade företaget presenterat.

Ökningen drivs främst av modellerna S90 och XC90, som byggs på Volvos fabriker i Kina.