Premium

Kinas bilmärken faller när Tesla ökar trycket

Kinesiska elbilsköpare föredrar Tesla. Model 3 säljer nära tre gånger mer än den näst populäraste elbilen i Kina – och nu faller tunga inhemska tillverkare offer för konkurrensen. 

Publicerad

Under de senaste två årtiondena har den kinesiska staten pumpat in pengar i utvecklingen av landets elektrifierade fordonsflotta, och inledningsvis dominerade de inhemska bilmärkena.

Nu slåss en uppsjö av tillverkare för att roffa åt sig en andel av världens största elbilsmarknad, men en vikande konjunktur och indragna statliga stöd har börjat sålla agnarna från vetet. Under 2019 var det endast elva av hundra kinesiska startups som lyckades få loss finansiering för sina elbilar. Det rapporterar Automotive News Europe.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här