Fordon

Kinas bilar vill köra om USAs och Japans

Kinesiska största biltillverkare FAW har byggt lyxbilar sedan 1953, oftast baserade på japanska och västerländska bilar. Flaggskeppet Hongqi HQ3 bygger på Toyotas lyxmodell Crown Majesta och kostar från 290 000 kronor.
Hongqi HQ3
Största biltillverkarländerna 2007.

Ett pärlband av medelstora kinesiska biltillverkare har dykt upp i de internationella jättarnas backspeglar. Ryska och indiska bilar ligger längre bak i fältet.

Publicerad

Västerländska och japanska biltillverkare har flockats i Kina, för att få en bit av marknaden, sedan Kina började glänta på dörren i mitten av 1980-talet. I gengäld har Kina fått avtal om samtillverkning med kinesiska företag, och därmed kunnande.

Kvaliteten börjar hålla måttet, volymerna på hemmamarknaderna växer, och omvärlden börjar tala om ett förestående bilunder i stil med Japans genombrott för några decennier sedan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här