Kinas bilar vill köra om USAs och Japans

2008-12-15 13:34  

Ett pärlband av medelstora kinesiska biltillverkare har dykt upp i de internationella jättarnas backspeglar. Ryska och indiska bilar ligger längre bak i fältet.

Västerländska och japanska biltillverkare har flockats i Kina, för att få en bit av marknaden, sedan Kina började glänta på dörren i mitten av 1980-talet. I gengäld har Kina fått avtal om samtillverkning med kinesiska företag, och därmed kunnande.

Kvaliteten börjar hålla måttet, volymerna på hemmamarknaderna växer, och omvärlden börjar tala om ett förestående bilunder i stil med Japans genombrott för några decennier sedan.

Kina var i fjol världens tredje största fordonstillverkarland, med 9 miljoner fordon, efter USAs 11 miljoner och Japans 12 miljoner. Någon enskild kinesisk jätte finns inte. Störst är FAW med 700 000 bilar per år, runt tiondelen av GM eller Toyota, men med tanke på den kinesiska statens starka roll kan man se något som liknar ett koncernband mellan de många mellanstora tillverkarna.

Efter att kinesiska Saic har tagit över brittiska Rover (2004) och MG (2007), har etablerade biltillverkare förstått att uppkomlingsländerna håller på att bli en kraft även som ägare i resten av världen. Nu sniffar ett par kinesiska tillverkare alltså på Volvo Personvagnar.

Indiska tillverkare torde ha längre väg att gå på världsmarknaden än de kinesiska. Den ledande tillverkaren Maruti är i praktiken en förlängning av Suzuki. Konkurrenten Tata är fristående, och har fått uppmärksamhet efter sitt köp av Land Rover och Jaguar. Tata går också en ny intressant marknad till mötes med sin nya toppmoderna 20 000-kronorsbil Nano.

Men sammantaget bygger mycket av Indiens biltillverkning på omfattande manuellt arbete till låga löner, och det medför betydligt större mängd kvalitetsproblem än vad automatiserad tillverkning gör. I Indien är konkurrensen mycket hård från koreanska Hyundai, som har stor egen tillverkning i landet.

Ryssland är knappast med på den internationella banan. Den helt dominerande tillverkaren Avtovaz, med bland annat Lada, tycks klara sig i konkurrensen med utländska tillverkare främst tack vare handelsbegränsningar.

Alexander Kristofersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt