Kina har 487 elbilstillverkare – satsar miljarder på Leap Motors

2018-11-27 08:05  
Leap Motors kassaklirr - får 2,6 miljarder kronor Foto: Leap Motors

Trots konkurrensen har Leap Motors fått en injektion på 2,6 miljarder kronor. Kinas senaste elbil kommer ha en räckvidd på 460 kilometer, göra 0-100 på 6,9 sekunder – och kosta 280 000 kronor. Då får du med ett hemvävt autonomt system.

Marknaden för elbilar blomstrar världen över, men allra mest i Kina. Landet har stått för 37 procent av all global försäljning sedan 2011. Regeringen pumpar in pengar i alla elbilsprojekt, och strategin tycks ha lyckats – för i dag finns det inte mindre än 487 olika tillverkare av elbilar i folkrepubliken.

Förra årets mest sålda elbil tillverkades varken av Tesla eller BMW – utan av kinesiska BAIC. Övriga modeller på den inhemska topp 5-listan kommer från Geely ZhiDou, Chery, samt två bilar från BYD. Men de kinesiska modellerna är fortfarande relativt sällsynta i västvärlden.

Trots det verkar världens riskkapitalister anse att det behöva fler tillverkare på marknaden, för nu har ännu ett startupföretag fått en enorm injektion. Det är företaget Leap Motors som meddelar att de mottagit en investering på motsvarande 2,6 miljarder kronor för sin serie a-omgång.

Leaps bil når räckvidd på 46 mil

Företaget som är baserat i Hangzhou-området har kommunicerat att deras bil kommer ha en räckvidd på 460 kilometer. Motorn ska ge 170 hk och accelererar från 0 till 100 km/h på 6,9 sekunder. Bilen är också utrustad med ett autonomt system som företaget kallar "Leap Pilot. Arbetet för att anlägga företagets fabrik pågår för närvarande, och tanken är att få ut bilen i produktion under nästa år. Tanken är en prislapp från 280 000 kronor, vilket måste sägas är fullt överkomligt i de här sammanhangen. Leap talar om en produktionskapacitet på cirka 200 000 bilar per år.

Läs mer: Stort litiumfynd i otippat land ger bilindustrin respit

Tidigare år har flera start-ups som Nio, Faraday Future, Xpeng, Byton spenderat miljoner för att få ut sina elbilar på den hårt konkurrensutsatta marknaden. Det gäller att hitta sin profil för att sticka ut. Nio, som backas av inhemska internetgiganten Baidu, gör det med sina lösningar på landets bristande laddinfrastruktur. Biltillverkaren kommer upprätta stationer där en robot byter ut det dränerade batteriet mot ett fulladdat, vilket ska ta tre minuter. Till detta kommer mobila laddnings-vans som ska kunna leverera 100 nya kilometer till batteriet på tio minuter. År 2020 ska de vara 1 100 stycken.

Charlie Hedstad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt