Kapten styr sitt öde skepp från simulator

2014-04-02 15:43  
Vid behov kan kapten korrigera kursen från bryggsimulatorn på land. Foto: Munin

När sjömansyrket inte längre lockar får bryggan flytta upp på landbacken så att kapten kan ha koll på sitt obemannade skepp.

Inom projektet Munin forskar fem nationer fram metoder att låta obemannade fartyg färdas över oceanerna. Bara vid hamnbesök behövs personal för förtöjning och liknande uppgifter. Ute på öppna havet lämnar besättningen skeppet via lotsbåten och autonoma system tar över.

Men skulle det uppstå besvärliga situationer kan skepparen ta över ansvaret och koppla ur autopiloten. En bryggsimulator ska stå klar nästa år som ska användas för att utvärdera vilka funktioner som behöver kunna fjärrstyra från den virtuella bryggan.

Vidare undersöks i det EU-stödda projektet hur ett obemannat maskinrum ska se ut, hur brandskydd ska byggas upp, här kan man använda koldioxid för att kväva bränder när inga människor finns ombord.

I ett vidare projekt kan ett fartyg utrustas med hjälpmedel för autonom drift. Men redan innan dess kan metoder som testas inom Munin-projektet komma till användning i dagens sjöfart, exempelvis ett utkikssystem från bryggan som är överlägset det mänskliga ögat när det gäller kollisionsvarning.

Håkan Abrahamson

Mer om: Simulator

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt