Kanaltunneln testar ny banteknik

2015-06-08 15:07  
Lastbilstågen i Euro Shuttle är 800 meter långa och väger 2400 ton. Foto: Eurotunnel

Kanaltunneln mellan England och Frankrike ska användas som teststräcka för nya järnvägslösningar.

(Uppdaterad) Eurotunnel, den 50 km långa järnvägsförbindelsen under Engelska kanalen, ska användas av det europeiska utvecklingskonsortiet för järnvägsteknik, Railenium, för att prova nya lösningar när det gäller spårbunden trafik.

Kanaltunneln anses vara världens hårdast trafikerade järnvägsförbindelse med 400 avgångar per dag för tunga tåg som rullar i hastigheter omkring 150 km/h. Tågen som fraktar lastbilar genom tunneln är omkring 800 meter långa och väger upp till 2400 ton.

Med så hård belastning på järnvägsförbindelsen blir det möjligt att genomföra tester på endast en femtedel av tiden som annars krävs.

Testerna ska omfatta exempelvis räler, växlar och annan järnvägsutrustning. En fråga man vill ha svar på är om räler håller längre eller kortare tid vid hög belastning om de vilar på betongunderlag än på rälsbädd av makadam.

Tunneln är redan utrustad med omfattande mät och provutrustning vilket gör det enkelt att snabbt utvärdera olika tester.

 

Prenumerera på Ingenjörskarriärs kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt