Fordon

Kanaltunneln testar ny banteknik

Lastbilstågen i Euro Shuttle är 800 meter långa och väger 2400 ton. Foto: Eurotunnel

Kanaltunneln mellan England och Frankrike ska användas som teststräcka för nya järnvägslösningar.

Publicerad

(Uppdaterad) Eurotunnel, den 50 km långa järnvägsförbindelsen under Engelska kanalen, ska användas av det europeiska utvecklingskonsortiet för järnvägsteknik, Railenium, för att prova nya lösningar när det gäller spårbunden trafik.

Kanaltunneln anses vara världens hårdast trafikerade järnvägsförbindelse med 400 avgångar per dag för tunga tåg som rullar i hastigheter omkring 150 km/h. Tågen som fraktar lastbilar genom tunneln är omkring 800 meter långa och väger upp till 2400 ton.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här