”Kanalernas Tesla” ska ersätta 23 000 lastbilar

2018-01-29 14:31  
Foto: Port-Liner

I sommar kommer en revolution att ske. Då börjar elektriska pråmar trafikera Hollands vattenvägar. Och dessa ”kanalernas Teslor” ska ersätta tusentals lastbilsfärder.

I augusti kommer de första helelektriska pråmarna att börja stäva runt i Europas kanaler. Lastfartygen, byggda av Port-Liner, har fått smeknamnet ”kanalerna Teslor. De ska till en början vara bemannade, men på sikt är avsikten att de ska kunna köras autonomt. Pråmarna kommer trafikera hamnarna i Amsterdam, Antwerpen och Rotterdam.

Branschtidningen The Loadstar rapporterar att en operatör i Antwerpen har beställt fem 50-meterspråmar som tack vare ett nätt batteri på sex meter ska de ha en driftstid på 15 timmar. Ytterligare sex är beställda, men då av en större modell som ska klara 280 containrar.

Tillsammans kommer pråmarna ersätta 23 000 diesellastbilar.

Läs mer: Kina sjösätter världens första eldrivna lastfartyg

Men de totalt elva beställda pråmarna är bara en droppe i havet.

– Det finns runt 7 300 pråmar i Europa och mer än 5 000 av dessa ägs av entreprenörer i Belgien och Nederländerna. Vi kan bygga upp mot 500 om året, men fortfarande skulle det i den takten ta 50 år innan branschen blir grön, säger Ton van Meeken, vd för Port-Liner.

Men man har tänkt på det här i utvecklingen. Eldrivlinan är inte det enda som gör Port-Liners pråmar unika. Batterierna är huserade i en container – vilket gör att de likt legobitar går att flytta runt mellan skepp och kan byggas ihop i olika konstellationer.

– Det gör att vi kan installera dem på befintliga pråmar, vilket är en otrolig boost för industrin. Containrarna laddas på kajen av den koldioxid-fria energipartnern Eneco, säger Ton Van Meeken till The Loadstar.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt