Kanadas subventioner för elbilar får fel effekt

2017-06-16 11:02  
Foto: IBL/imago stock

I Sverige är det ett bra miljöbeslut att köpa elbil, men så är inte fallet i andra delar av världen. En ny studie pekar på att det finns en smutsig baksida. I Nordamerika kan köpet bidra till ännu större utsläpp av växthusgaser. Detta på grund av hur subventionsreglerna är utformade.

Att elbilen är framtiden är man överens om världen över. Många beslutsfattare anser att subventioner är ett effektivt sätt att premiera produktionen och utvecklingen av teknologin.

Men en ny studie vill ifrågasätta tankesättet.

Studien, gjord av ekonomiprofessorn Ian Irvine på kanadensiska universitetet Concordia, menar att subventionerna snarare kan öka utsläppet av växthusgaser. Detta samtidigt som skattebetalarna får stå för kostnaden.

I undersökningen jämfördes incitamenten för att producera elbilar med de subventioner som finns i de kanadensiska delstaterna Ontario, Quebec och British Columbia.

Resultatet visade att subventionerna förvisso driver på produktionen av elbilar, men samtidigt underminerar de hela systemet. Detta kan resultera i ökade utsläpp av växthusgaser.

Problemet är det ”rabattsystem” som finns i de amerikanska reglerna CAFE (Corporate Average Fuel Economy). I denna stipuleras bilindustrins utsläpp och hur utsläppsminskningar ska ske fram till 2025.

Grunden är att ett fordon tillåts ha ett utsläpp relativt till sitt fotavtryck (ytan mellan fordonets hjul), och för varje år skärps kraven. Men tillverkarna får viss flexibilitet genom att de ges möjligheten att fördela utsläppet/utsläppsminskningarna över flera fordon.

Här kommer sedan problemet. En elbil anses ha ett nollutsläpp, men för att ytterligare ge incitament till biltillverkarna att producera flera elbilar – så får de en ”bonuskredit” per bil.

Det stora felet enligt Irvine är att kreditens värde är för högt. Han illustrerar det hela med ett exempel: Om en bil har ett fotavtryck på 50 kvadratfot – så tillåts det släppa ut 150 gram koldioxid per kilometer. Säljer en tillverkare en elbil med samma fotavtryck, så får den utsläppskredit på 375 gram CO2/km.

Läs mer: Trögt för elbilar i Tyskland

– Utsläppskrediterna kan användas av en tillverkare för att moderera effektivitetsförbättringar i de konventionella fordonen. Vilket innebär att fler elbilar på vägarna inte kan översättas till minskat växthusgasutsläpp, säger Irvine i en kommentar till studien.

Han vill med sin studie inte stoppa elbilsutvecklingen, snarare tvärt om. Dock vill han tydliggöra problemet med hur utvecklingen subventioneras – och vem som får stå för kostnaden.

Men ser det likadant ut i Sverige och Europa? Även här har fordonstillverkarna krav på att sänka sina genomsnittsemissioner.

– Den här studien gäller för en väldigt specifik situation som kanske gäller i Nordamerika. Skillnaden är att i Europa så klarar biltillverkarna utsläppskraven. Så här innebär det att för varje såld elbil – så går utsläppen ner, säger Göran Finnveden, professor i miljöstrategisk analys vid KTH till Ny Teknik.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt