Kanada storsatsar på att minska flygutsläpp

2021-07-16 12:16  
Flygplanstillverkning i Bombardiers fabrik i Mirabel i Québec. Foto: Ryan Remiorz

Kanada storsatsar på tekniska innovationer som ska minska utsläppen inom flyget.

Kanada och dess provins Québec säger sig vara beredda att satsa 693 miljoner kanadensiska dollar, motsvarande 4,7 miljarder kronor, på olika projekt som ska minska flygens utsläpp av klimatgaser.

Bolagen CAE och Textron kommer att få ta del av pengarna, och med bolagens egna tillskott innebär det satsningar på 1,8 miljarder dollar, cirka 12,4 miljarder kronor.

På agendan finns bland annat utvecklandet av en ny hybridturboproppmotor med CAE, som är amerikanska motortillverkaren Pratt & Whitneys kanadensiska gren.

Läs mer: Svenskt elflygbolag får stororder från United Airlines

Kommer ge 12 000 jobb

Premiärminister Justin Trudeau säger att pengarna kommer att skapa eller rädda 12 000 jobb i provinsen, något som är viktigt inför höstens val till underhuset i Kanada.

Det råder hård konkurrens för att se vem som utvecklar nästa renare flygfarkost eller nästa teknik som kommer att revolutionera sektorn, säger Trudeau.

Kanadensiska regeringen diskuterar också olika stödåtgärder med Airbus och Bombardier, och andra bolag.

Läs mer: Över 1400 flygplan försenades efter teknikstrul

Bråk om vad som är tillåtet

Alla former av statliga stöd till flygsektorn lär granskas av Kanadas konkurrenter inom flygvärlden – Brasilien, USA och Europa, där alla fyra handelsmakterna bråkat i år om vad som är tillåtet eller ej, och där alla vunnit delstrider inom världshandelsorganisation WTO.

– Vi känner oss säkra på att investeringarna vi gör i dag är inom handelsreglerna, säger Kanadas innovationsminister François-Philippe Champagne.

Mer om: Flygplan Kanada

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt