Fordon

Kampen om bilarnas data

Volvo arbetar intensivt med att ta fram självkörande bilar, bland annat med ett testprojekt i Götborg där bilen på bilden ingår. Samtidigt finns en del knäckfrågor kvar att lösa innan självkörande bilar är verklighet, som den om vem som ska äga bilarnas data. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT
Jonas Bjelfvenstam Foto: VTI / Hejdlösa Bilder

När bilarna blir självkörande ökar informationsmängden dramatiskt. Frågan är vem som ska kontrollera datan – biltillverkarna, bilägaren eller staten?

Publicerad

– Informationsbiten är en av de svåraste knäckfrågorna när det gäller självkörande bilar, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör vid Statens väg- och trafikforskningsinstitut, VTI, och även den som leder utredningen om självkörande fordons framtid i Sverige.

Redan i dag samlar biltillverkarna på sig information om utsläpp, hastighet, om hur motorn fungerar med mera. Det är biltillverkarna som har tillgång till denna data, även om bilägaren och verkstäderna till viss del kan komma åt den via den så kallade ODB-porten (on-board diagnostics). När bilarna kör sig själva ökar informationsmängden enormt. Kameror, sensorer, radar, ultraljud som ska positionera bilarna och läsa av omgivningen – allt genererar data.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här