Källa: Volkswagen vill köpa Huaweis självkörande teknik

2022-02-21 09:36  

Det ena bolaget mångmiljard-satsar för att bli ledande inom självkörande bilar. Det andra vill peta ner Tesla från elbilstronen. Nu vill Volkswagen komma över Huaweis självkörande teknik, skriver tyska Manager Magazin

Bilarna blir allt mer digitaliserade, men vägen till självkörande fordon är lång och kringelkrokig.

Rejset om självkörande fordon

Både klassiska fordonstillverkare som it-jättar satsar miljardbelopp på tekniken, men en självkörande bil för konsumenter ligger fortfarande några år bort.

Läs mer: Tesla: Batteriet tappar 10 procent kapacitet efter 32 000 mil

Kinesiska Huawei, vars telefonverksamhet stött på patrull efter USA:s svartlistning och PTS:s utestängning i Sverige, lanserade i fjol en ny satsning på självkörande teknik. Bolaget investerade en miljard dollar, motsvarande drygt 9,3 miljarder kronor, på att utveckla tekniken. Tanken är sedan att hitta samarbetspartners som kan tillverka själva bilarna.

Volkswagen: Autonom bil till 2025

Nu verkar Volkswagen ha fått upp ögonen för Huaweis satsning. Enligt tyska Manager Magazin förhandlar bolagen just nu om ett förvärv där biltillverkaren skulle köpa loss Huaweis självkörande teknik.

Volkswagen Id.4. Foto: Volkswagen Sverige

Uppgifterna är obekräftade, bör poängteras. Men med tanke på Volkswagens storslagna elektrifieringsplaner kan man förstå att tekniken lockar. Till 2025 ska tillverkarens första självkörande fordon, ID Buzz, vara i trafik, men bolaget ligger efter Tesla, Google och andra när det gäller autonoma system.

Läs mer: Nya avgasnormen Euro 7 dröjer – presenteras först i juli 

Samma år, 2025, har siktar Volkswagen dessutom att ha nått 1,5 miljoner tillverkade elbilar, skriver Interesting Engineering. I fjol lanserades exempelvis ID 4, som har beskrivits som tillverkarens "viktigaste modell" och en vass utmanare till Tesla Model Y.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt