Fordon

Kaizen för Toyotas konstruktörer

Efter vinterns många fel och återkallanden har Toyota beslutat inrätta en ny division för att öka kvaliteten redan på konstruktionsstadiet.

Publicerad

Kaizen, ständiga små förbättringar, har gjort Toyota känt som en tillverkare av kvalitetsprodukter. Men när biltillverkaren i vintras konfronterades med olika fel och tvingades återkalla åtta miljoner bilar visade det sig att det inte räcker med Kaizen bara i fabrikerna. Kvalitetsarbetet måste börja redan på konstruktionsstadiet.

Toyota svarar nu med att upprätta sin 255e division inom företaget, Design Quality Innovation Division. Avdelningen ska fånga upp kundernas synpunkter på bilarna och delge dem till konstruktörerna.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här