Fordon

Kågeson ger Olofsson skulden för svenska bilkrisen

Miljödebattören och författaren Per Kågeson kom i dag ut med boken "Miljöbil på villovägar" på SNS förlag. Per Kågeson är fil dr i miljösystemanalys från Lund. Han gjorde sig känd som kärnkraftsmotståndare på 70-talet. Foto: Lars Anders Karlberg
Näringsminister Maud Olofsson poserar vid Volvos första exemplar av miljöbilskonceptet Driv-e som bara släpper ut 118 gram koldioxid per kilometer. Foto: Lars Anders Karlberg.

- Regeringens miljöbilspolitik har inte hjälpt Volvo och Saab. Tvärtom. Den har fördröjt anpassningen till energisnåla bilar, säger miljödebattören Per Kågeson.

Publicerad

- Sverige har varit en skyddad verkstad för Volvo och Saab. Det har inte funnits något omvandlingstryck mot mer energieffektiva bilar som i övriga Europa, säger Per Kågeson till Ny Teknik.

Han pekar bland annat på tyska BMW som sänkt energiförbrukningen med 16 procent på två år på grund av det politiska trycket.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här