Kablar, vilken miss!

2007-01-30 23:00  

För 15 år sedan gick fransmän, tyskar, spanjorer och engelsmän ihop för att sätta amerikanarna på plats. Europa skulle bygga världens största flygplan och Airbus A380, med plats för 853 passagerare, skulle slå ärkerivalen Boeing med hästlängder.

Men så gick det som det brukar i berättelser om fåfänga och storhetsvansinne. Superjumbon har blivit två år försenad och 20 miljarder kronor dyrare än planerat. Engelsmännen har hoppat av, och projektet blir alltmer en intern fransk angelägenhet när tillverkningen nu koncentreras till Toulouse.

Nationell prestige och industripolitisk hänsyn sätter käppar i hjulen. Exempelvis vill de franska ingenjörerna ha den senaste franska programvaran, vilket de tyska kollegerna inte vill nedlåta sig till. Så tyska och spanska konstruktörer använder det äldre cadprogrammet Catia 4, medan fransmän och britter kör med Catia 5. Versionerna skiljer sig åt väsentligt, och filerna från Hamburg fungerar inte i Toulouse.

Men ledningen vill inte trampa någon på tårna genom att toppstyra det projekt som redan knakar i fogarna.

Sanningens stund infinner sig för två år sedan när teknikerna försöker sätta ihop de olika delarna. Bland annat ska de koppla ihop 100 000 olika ledningar, som tillsammans skulle räcka mellan Stockholm och Göteborg. Men hur montörerna än sliter i sladdarna återstår några centimeter till kontakterna.

En orsak till problemen är att man bytte de ursprungliga tunga kopparkablarna, mot tjockare men lättare i aluminium. Men de nya kablarna tog mer plats och måste böjas i större radier.

När det första jätteplanet lyfter från Toulouse i april 2005 är det få som vet att det flyger med minsta möjliga elektronik. Någon multimedia i flygstolarna är det inte tal om.

Hittills har åtta jätteplan varit i luften, medan resten står på backen i väntan på att bli färdiga. I bästa fall levereras det första planet i höst. Under tiden väntar tillbyggda flygplatser över hela världen på att jätteplanen ska landa på deras förstärkta banor.

Och Boeing skrattar skadeglatt åt Airbus taffliga försök att bli världsbäst.

Anders Wallerius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt