Jubel i Lund efter USA-succén

2011-05-06 12:27  

Överlägsen seger på teknisk design, elektronikingenjörernas framtidspris och en tredjeplats totalt. Det blev resultatet för racingteamet från Lund i hybridbils-VM för studentracer i USA.

- Jag tror vi överträffade alla förväntningar med tre fina priser. Men den största belöningen är ändå den stora uppmärksamheten och återkopplingen som vi fick från den professionella juryn, säger stallchefen och försteföraren Erik Osvaldsson till Ny Teknik.

Hela teamet på 14 teknologer från LU Racing är nu på väg hem efter att ha njutit av framgångarna med ett avslutande party tillsammans med några andra av de totalt 37 teamen som lyckades fullfölja tävlingen.

LUR4 fick 200 poäng av 200 möjliga i deltävlingen teknisk design, i uthållighet (endurance) 315 av 400 möjliga, i marknadsföring 78 av 100 möjliga poäng och tiden genom hinderbanan mindre än en minut vilket gav 99 poäng.

Totalt antal poäng för LUR4 blev 692 vilket räckte gott och väl till en tredjeplats. Se resultatlistan här.

49 lag hade anmält sig, varav 40 från USA. Tre lag kom från Kanada, två från Indien, ett från Taiwan, ett från Ryssland, ett från Italien och ett från Sverige.

Hela tolv lag föll bort i olika moment under de fyra dagar som tävlingen i USA pågick.

Redan förra året gjorde LUR4-bilen bra ifrån sig i hybridklassen i den årliga Formula Student-tävlingen på Silverstonebanan i England.

Men i Formula Student måste man komma med en ny bil varje år och vad man då med den välbyggda och snygga LUR4-bilen?

Pension? Nej! Ny tävling? Ja.

Sagt och gjort.

LUR4-teamet anmälde sig till Formula Hybrid International Competition på Indy Car-racerbanan New Hampshire Motor Speedway i Loudon.

Tävlingen marknadsförs som hybrid-VM för studentracer och sponsras av den amerikanska föreningen för bilingenjörer SAE och institutet för elektronik- och elingenjörer IEEE.

Man  rustade upp och målade om LUR4-bilen, gjorde en pressvisning på Lockarps Gocart-bana i Oxie söder om Malmö den 7 april, packade bilen för flygtransport till New York den 23 april och reste över med teamet för att förbereda sig för tävlingarna som pågick under fyra dagar 1-4 maj.

Resten är historia som man brukar säga.

Länk till LU Racings hemsida.

Se bilder från tävlingarna på Flickr.

LUR4

LUR4 väger 306 kilo utan förare.

Drivlinan är en parallellhybrid med förbränningsmotor och elmotor.

Motorn är en encylindrig, fyrtakts Honda CRF 250 F på 249 kubik. Effekten är 16 kW och vridmomentet 18 Nm.

Elmotorn är en trefas induktionsmotor på 25 kW med ett vridmoment på 160 Nm. Systemspänningen är 90V och strömstyrkan 200 A.

Elmotorn fungerar som både motor och generator. När den inte används för att driva bilen laddar den batterierna.

Batteripaketet väger 45 kilo och är byggt med 28 stycken litium-järnfosfatceller. Batteriet väger bara en tredjedel av ett blysyrabatteri med samma effekt.

Toppfarten är 120 kilometer i timmen. Med eldrift accellererar LUR4 från noll till hundra på 5 sekunder.

Batterierna klarar 15 minuters hårdkörning med enbart elmotorn. Sedan växlar systemet omärkligt över till förbränningsmotorn.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt