Jordbävning slår mot bilproduktion i Japan

2016-04-18 11:18  
Ett Shinkansentår har spårat ur vid Kumamoto efter jordbävningen i april 2016. Foto: Ministry of land, infrastructure, transport, tourism.

De senaste jordbävningarna i Japan slår hårt mot Toyotas bilproduktion. Även Nissan och Mitsubishi påverkas, liksom elektroniktillverkaren Renesas.

Förra veckans båda jordskalv i Japan blir på nytt en prövning för landets förmåga att hålla igång industriproduktion. Vid skalven förmodas ett 40-tal människor ha omkommit och fler än tusen ha skadats.

De senaste jordskalven är de kraftigaste i landet sedan skalvet den 11 mars 2011, som följdes av en kraftig tsunami i landets nordöstra del.

Toyota meddelar efter det andra skalvet som inträffade på lördagsmorgonen att man tvingas ställa in produktionen vid flera anläggningar, bland andra där olika Lexusmodeller och hybridbilen Prius tillverkas. Sannolikt kommer produktionen att ligga nere i en vecka på grund av komponentbrist. En veckas produktionsstopp kan innebära ett bortfall på nästan 100000 bilar.

Både Nissan och Mitsubishi har meddelat att man tvingas införas kortare produktionsstopp i anläggningar i sydvästra Japan, där epicentrum för skalvet ägde rum.

Elektroniktillverkaren Renesas, som svarar för betydande leveranser av bilelektronik, ställde in tillverkning i en av sina större fabriker belägen i Kumamoto i sydvästra Japan. Företaget har ännu inte kunnat göra en fullständig besiktning av skadorna på exempelvis renrum, men generellt bedöms skadorna på produktionsutrustning som mindre än efter naturkatastrofen 2011.

En annan underleverantör av bilkomponenter som drabbats är Aisin Seiki som tillverkar komponenter för dörrar och soltak samt gjuter motordelar. Samtliga större japanska biltillverkare är beroende av komponenter från Aisin Seiki. Det är oklart när produktionen i Kyushu kan komma igång igen.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt