Fordon

Jobbar på bränslecell dygnet runt

Ford, Daimler och Nissan ska tillsammans utveckla bränslecelldrivna bilar. Arbetet ska pågå dygnet runt, bilarna ska börja säljas 2017.

Publicerad

De tre biltillverkarna gjorde ett gemensamt uttalande på måndagen för att sända tydliga signaler till politiker, underleverantörer och industri att på allvar utveckla en infrastruktur för vätgasdrift.

För att inte fastna i långdragna kontraktsdiskussioner så väljer Nissan att inte gå in i det samarbetsbolag, Automotive Fuel Cell Corp, som Daimler och Ford redan har upprättat. de tre företagen kommer att dela kostnaderna för utvecklingsarbetet lika mellan sig, och räknar med att kunna nå stora produktionsvolymer när serietillverkningen kommer igång.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här