Jo, det är sant – hans enorma fordon klassas som en motorcykel (i USA)

2020-12-06 08:50  
Jim Gesto och hans bjässe till motorcykel, Tower Trike. Foto: Business Insider

Hans trike väger strax under fem ton, och lastbilsmotorn levererar 320 hk. Nu hoppas byggaren kunna sälja sin modell för drygt 1,3 miljoner kr styck.

Han hade tidigare kört motorcykel men kände sig inte längre bekväm med de medföljande riskerna på två hjul. Jim Gesto är inte den första senioren som bygger en trike, alltså en trehjulig motorcykel som får köras på B-körkortet.

Men när de större versionerna traditionellt har hämtat drivlinan från Volkswagens gamla bubbla, så ville den gamle lastbilsmekanikern ha något som var lite biffigare.

– Jag googlade efter den största motorcykeln som är möjlig att bygga och som fortfarande kan kallas för en motorcykel. Det vi kunde hitta var att 4 990 kg gällde, efter det är det inte längre en motorcykel. Den här väger in på 4 944 kg, säger Jim Gesto i klippet från Business Insider.

Motorn som är hämtad från en lastbil levererar 320 hästkrafter och trots den massiva vikten hävdar ägaren att hans Tower Trike är pigg och håller jämna steg med standardbilar. Topphastigheten ligger på 136 km/h.

Läs mer: Harley-Davidson har presenterat sin elcykel Serial 1

Även om konstruktionen kan kännas lite spexig så är bygget genomtänkt. Gesto har lagt fem år på att testa sin prototyp, och nu hoppas han kunna erbjuda Tower Trikes till försäljning. Det tänkta instegspriset är 159 000 dollar, motsvarande drygt 1,3 miljoner kronor.

I Sverige gäller andra viktregler än i USA, en trehjulig motorcykel får väga max 1 000 kg.

John Edgren

Mer om: Motorcykel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt