Jättestation kan bli utan spår

2013-11-29 10:57  
Aritektskiss över Transbay Center med sin underjordiska järnvägsstation. Foto: Transbay Center

I efterdyningarna av den stoppade snabbtågsförbindelsen i Kalifornien riskerar San Fanciscos nya järnvägsstation Transbay Terminal att bli utan spår.

Tidigare i veckan underkände en domstol finansieringen av en planerad snabbtågsförbindelse mellan San Francisco och Los Angeles, och nu hotas hela projektet.

Olyckligt för den nya järnvägsstation som byggs mitt i centrala San Francisco. Transbay Center har kallats för västkustens Grand Central Station, en underjordisk station som skulle knyta ihop den existerande järnvägen Caltrain och dess nuvarande slutstation med de nya snabbtågen och en bussterminal. Ovanpå ska köpcentrum och bostäder byggas.

Finansieringen av detta stationsbygge är ordnad och kostnaden beräknas till 400 miljoner dollar. Men för att bygga den underjordiska järnvägsförbindelsen för snabbtåg och Caltraintåg på en 2,4 km lång sträcka under staden behövs ytterligare 2,5 miljarder dollar, pengar som ingick i det nu ifrågasatta snabbtågsprojektet.

Caltraintågen är i dag gammalmodiga dieseltåg som av miljö- och säkerhetsskäl inte kan trafikera ett tunnelsystem. Meningen är att dessa ska moderniseras och järnvägen elektrifieras.

Bygget av Transbay Center är i full gång och invigningen planerad till 2017. Men då kanske av en järnvägsstation som saknar spår.

Se videopresentation av Transbay Center nedan

<iframe width="468" height="315" src="//www.youtube.com/embed/PU8EDAlfjNk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt